c 2022

Integrace technologie 3D tisku do výuky na základních a středních školách. Ověřená metodika

DOSEDLA, Martin, Zdeněk HODIS, Martina JANČOVÁ, Jiří LEDVINKA, Leni LVOVSKÁ et. al.

Basic information

Original name

Integrace technologie 3D tisku do výuky na základních a středních školách. Ověřená metodika

Name in Czech

Integrace technologie 3D tisku do výuky na základních a středních školách. Ověřená metodika

Name (in English)

Implementation of 3D printing technology into primary and secondary school education. Verified Methodology

Authors

DOSEDLA, Martin (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk HODIS (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martina JANČOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří LEDVINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Leni LVOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kamil MALINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Darina MÍSAŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavla PITNEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vladimír SCHINDLER (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vojtěch STANĚK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Libuše VODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00134475

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0279-4

Keywords (in Czech)

metodika; 3D tisk; výuka; základní školy; střední školy; výukové pomůcky

Keywords in English

methodology; 3D printing; teaching; Elementary School; high schools; teaching aids

Tags

Reviewed
Změněno: 11/3/2024 12:12, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

S vývojem technologie 3D tisku v posledních letech došlo k výraznému poklesu cen tiskáren a tím pádem i ke zvýšení dostupnosti této technologie. Tato technologická oblast otevírá nové možnosti v široké škále oborů od oblasti průmyslu, medicíny, stavebnictví a architektury, až po úroveň běžného domácího použití. Autoři v 3D technologii spatřují také obrovský didaktický potenciál, který není v současné době využit. Implementace 3D technologií do výuky na ZŠ a SŠ umožňuje tvorbu zcela nových typů výukových pomůcek a zvyšuje dostupnost výukových modelů pro žáky a studenty. Studenti mohou s výukovými modely pracovat v hodinách a s metodickými oporami se také aktivně podílejí na jejich vytváření. Publikace byla vydaná také v anglické jazykové mutaci.

In English

With the development of 3D printing technology in recent years, there has been a significant decrease in the price of printers and thus an increase in the availability of this technology. This technological area opens up new possibilities in a wide range of fields from industry, medicine, construction and architecture to the level of everyday home use. Authors also see a huge didactic potential in 3D technology, which is currently not being used. The implementation of 3D technologies in teaching at primary and secondary schools enables the creation of completely new types of teaching aids and increases the availability of teaching models for pupils and students. Students can work with teaching models in class and, with methodological supports, they also actively participate in their creation. Publication was published also in English language.

Links

TL03000425, research and development project
Name: 3D tisk a jeho uplatnění na základních a středních školách (Acronym: 3DPrintInSchools)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, 3D printing and its applications in primary and secondary schools