Detailed Information on Publication Record
2023
Potenciálně rizikové chování typu nelátkových závislostí ve vzorku žáků střední školy a jeho možná prevence
KACHLÍK, PetrBasic information
Original name
Potenciálně rizikové chování typu nelátkových závislostí ve vzorku žáků střední školy a jeho možná prevence
Name in Czech
Potenciálně rizikové chování typu nelátkových závislostí ve vzorku žáků střední školy a jeho možná prevence
Name (in English)
Potentially risky behavior such as non-substance addictions in a sample of high school students and its possible prevention
Authors
Edition
1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2022 „Omnes, omnia, omnio“ pro 21. století, p. 59-72, 14 pp. 2023
Publisher
Mendelova univerzita v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7509-922-8
Keywords (in Czech)
dotazník; informační a komunikační technologie; internet; mobilní telefon; nelátková závislost; prevence; střední škola; sociální síť; výzkum; zdraví
Keywords in English
questionnaire; information and communication technologies; internet; mobile phone; non-substance addiction; prevention; high school; social network; research; health; student
Tags
Reviewed
Změněno: 18/1/2024 23:00, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Moderní informační a komunikační technologie (ICT) představují ve vyspělých zemích přirozenou součást rodinného i profesního života, významně zasahují do vzdělávacího procesu a trávení volného času. V případě, že si jejich uživatelé neumějí stanovit jasné hranice k manipulaci s nimi či je nedokáží dodržovat, mohou ICT přispívat ke vzniku a posilování závislostního chování s negativními dopady na fyzickou, duševní i sociální stránku zdraví. Mezi obvyklou úrovní nakládání s ICT a jejich nutkavým nadužíváním nevede zcela ostrá hranice, závislost se rozvíjí postupně. Značně ohroženou skupinou jsou děti a mladiství, poněvadž se s ICT setkávají již od útlého věku a považují je za běžnou součást svého životního stylu. Proto je třeba na ně včasně a vhodně výchovně a preventivně působit především v rodině a ve škole. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vztah mají respondenti k novým ICT, jak je používají, jakou míru rizika vzniku možné závislosti pro ně představují. Studie byla dále zaměřena na popis a hodnocení primární prevence behaviorálních závislostí ve školním prostředí. Byly stanoveny 3 pracovní hypotézy, které byly zaměřeny na rozdíly v délce času stráveného na sociálních sítích, pokusech o jeho omezení a vnímání rizik spojených s nadužíváním ICT. Byl zvolen kvantitativní výzkumný design, jako výzkumného nástroje bylo využito on-line anonymního elektronického dotazníku zveřejněného na webu. Dotazník byl sestaven na základě odborných pramenů, obsahoval celkem 30 položek členěných do 3 částí (základní identifikátory, využívání mobilního telefonu, internetu a sociálních sítí, preventivní působení ve školách). K náboru vzorku bylo využito metody nabalující se sněhové koule, potenciální respondenti byli osloveni cestou sociálních sítí. Dotazník si otevřelo 362 respondentů, vyplněný jej odeslalo 224 z nich, návratnost tedy činila 62 %. Odpovědi byly zhodnoceny metodami popisné statistiky, byla prezentována situace v celém souboru a při třídění dle pohlaví a typů škol. Pracovní hypotézy byly testovány pomocí statistického balíku EpiInfo, v. 6.02en za využití chí-kvadrát testu a Fisherova exaktního testu. Ve výzkumném vzorku byli nejvíce zastoupeni žáci gymnázia a středního odborného učiliště. Ženy tvořily 56,7 % vzorku, muži 43,3 %. Polovina respondentů pocházela z města, pětiny bydlí na vesnici, zbytek v městysi. Moderní ICT představují způsob spojení, relaxaci a pomocníka. Respondenti je často využívají, obtížně by se bez nich dokázali obejít. Na sociálních sítích tráví nejčastěji dvě hodiny denně (více ženy), polovina oslovených tento čas už zkoušela omezit. Nejpopulárnější je Instagram, následují YouTube, TikTok, Snapchat, Facebook a Twitter. Většina respondentů na sociální sítě aktivně přispívá a na doručené zprávy ihned reaguje. Čtvrtina dotazovaných přiznala, že jednoznačně považuje ICT za závislost, téměř všichni hodnotí potenciální riziko jako vysoké. Většina souboru mobilní telefon používá převážně ke komunikaci na sociálních sítích a málokdy jej vypíná. Školní preventivní působení je nesystematické, pro žáky nezáživné, schází mu logická návaznost a uskutečňuje se řídce. Většinou se využívá přednášek bez prvků zpětné vazby. Bylo zjištěno, že mezi časem stráveným na sociálních sítích není z hlediska typu školy podstatného rozdílu, podobně v informovanosti o rizicích nadužívání ICT. Rovněž nebyl nalezen významný rozdíl v reakcích mužů a žen na omezování času stráveného on-line.
In English
Modern information and communication technologies (ICT) represent a natural part of family and professional life in developed countries, they significantly interfere with the educational process and leisure time. If their users are unable to set clear boundaries for handling them or are unable to comply with them, ICTs can contribute to the emergence and strengthening of addictive behavior with negative effects on the physical, mental and social aspects of health. There is no sharp line between the usual level of ICT management and their compulsive overuse, and addiction develops gradually. Children and adolescents are a particularly vulnerable group, as they encounter ICT from an early age and consider it a normal part of their lifestyle. Therefore, it is necessary to act on them in a timely and appropriate manner, educationally and preventively, especially in the family and at school. The main aim of the research was to find out how respondents relate to new ICTs, how they use them, and what degree of risk of possible dependence they pose for them. The study was further focused on the description and evaluation of behavioral addictions` primary prevention in the school environment. Three working hypotheses were established, which focused on the differences in the length of time spent on social networks, attempts to reduce it and the perception of risks associated with the overuse of ICT. A quantitative research design was chosen, and an on-line anonymous electronic questionnaire published on the web was used as the research tool. The questionnaire was compiled on the basis of professional sources, contained a total of 30 items divided into 3 parts (basic identifiers, use of mobile phone, internet and social networks, preventive action in schools). The method of snowball sampling was used to recruit the sample, potential respondents were contacted via social networks. 224 respondents completed the questionnaire, so the return was 62 %. The answers were evaluated by the methods of descriptive statistics, the situation in the whole group and in the classification according to gender and types of schools was presented. Working hypotheses were tested using the statistical package EpiInfo, v. 6.02en using the chi-square test and Fisher’s exact test. Pupils from high schools and secondary vocational schools were the most represented in the research sample. Women made up 56.7 % of the sample, men 43.3 %. Half of the respondents came from the city, a fifth live in the village, the rest in the township. Modern ICT is a way to connect, relax and help. Respondents often use them, it would be difficult for them to do without them. They most often spend two hours a day on social networks (more women), half of the respondents have already tried to limit this time. The most popular is Instagram, followed by YouTube, TikTok, Snapchat, Facebook and Twitter. Most respondents actively contribute to social networks and respond immediately to incoming messages. A quarter of respondents admitted that they clearly consider ICT to be an addiction, almost all of whom rate the potential risk as high. Most of the file uses the mobile phone mainly for communication on social networks and rarely turns it off. School preventive action is unsystematic, inanimate for pupils, it lacks logical continuity and is rarely implemented. Lectures without feedback elements are usually used. It was found that there is no significant difference between the time spent on social networks in terms of the type of school, similarly in the awareness of the risks of ICT overuse. There was also no significant difference in the responses of men and women to reducing time spent on-line.
Links
MUNI/A/1347/2022, interní kód MU |
|