Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2289319, author = {Obrovská, Jana and Svojanovský, Petr}, article_location = {CZECH REPUBLIC}, article_number = {4}, doi = {http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.035}, keywords = {student diversity; differentiated instruction; social inequalities; student teachers; mentor teachers; ethnography}, language = {cze}, issn = {0038-0288}, journal = {SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW}, title = {Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu}, url = {https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0303}, volume = {60}, year = {2024} }
TY - JOUR ID - 2289319 AU - Obrovská, Jana - Svojanovský, Petr PY - 2024 TI - Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu JF - SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW VL - 60 IS - 4 SP - 415-439 EP - 415-439 PB - SOCIOLOGICKY CASOPIS SN - 00380288 KW - student diversity KW - differentiated instruction KW - social inequalities KW - student teachers KW - mentor teachers KW - ethnography UR - https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0303 N2 - Prostřednictvím vzdělávání může docházet k reprodukci, stejně jako i nivelizaci sociálních nerovností. České školy společenské nerovnosti spíše zesilují, a proto jsou stále častěji diskutovány pedagogické přístupy, které umožňují adresovat individuální vzdělávací potřeby všech žáků. K nim patří i koncept diferencované výuky, kterým rámujeme předložený výzkum. Diferenciace výuky však může představovat profesní výzvu zejména pro budoucí učitele, kteří potřebují během svých praxí na základních školách mentorskou podporu při adresování žákovské diverzity. Cílem této studie je zjistit, jak se studenti učitelství učí na svých praxích pracovat s žákovskou diverzitou a jak jsou přitom podporováni svými provázejícími učiteli. Tento cíl naplňujeme analýzou bohatého datového korpusu shromážděného pomocí etnografické metodologie. Výsledky výzkumu ukázaly, že zatímco mentoři vedou studenty učitelství k zohledňování potřeb všech žáků prostřednictvím implicitního modelování, skrze explicitní rady je vedou spíše k práci s třídou jako homogenním celkem. Dominantním mechanismem profesního učení praktikujících studentů je reprodukce mentorských rad a modelovaného přístupu k žákovské diverzitě. Tento reprodukční vzorec učení je však narušen v rovině mentory modelovaného jednání. Vyvozujeme, že mentoři vedou studenty nejprve k práci s třídou jako celkem a až následně k zohledňování potřeb jednotlivců a diskutujeme implikace takového mentorského přístupu vzhledem k vzdělanostním nerovnostem. ER -
OBROVSKÁ, Jana and Petr SVOJANOVSKÝ. Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu (The Whole Class First and Individuals Second? The Ethnography of Pre-Service Teachers’ Learning to Address Student Diversity during Their Practicum). \textit{SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW}. CZECH REPUBLIC: SOCIOLOGICKY CASOPIS, 2024, vol.~60, No~4, p.~415-439. ISSN~0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.035.
|