B 2022

Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově

LÉTALOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově

Name in Czech

Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově

Name (in English)

Pro-naturally focused teacher and his approach to (environmental) education

Authors

LÉTALOVÁ, Jana

Edition

1. vydání. 117 pp. 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-280-0178-0

Keywords (in Czech)

biofilní orientace jedince, výchova, environmentální výchova, biofilní výchova, přístup učitele k výchově, bioprofil

Keywords in English

biophile orientation of an individual, education, environmental education, biophile education, teacher´s approach to education, bioprofile

Tags

Změněno: 7/6/2023 13:56, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Publikace se zaměřuje na postižení stěžejních aspektů ovlivňujících vývoj biofilně/propřírodně orientovaného učitele a jeho přístup k výchově, a následné předložení jeho portrétu, který je označován termínem bioprofil. Jako zastřešující metodologický diskurz byla zvolena kvalitativní metodologie. Skupinu respondentů tvořili čtyři učitelé, kteří byli vybíráni na základě předem stanovených kritérií. Pro sběr, analýzu a interpretaci dat byla využita biografická metoda životní historie v kombinaci s narativním, fenomenologickým a hermeneutickým přístupem. Výsledný bioprofil, který vychází primárně ze spontánní narace respondentů, propojuje tři vzájemně se podmiňující dimenze, které vzešly z analýzy a komparace získaných dat. Publikace nabízí komplexnější pohled na biofilně zaměřeného učitele a jeho přístup k výchově. Zkoumání životní historie každého respondenta umožnilo nejen identifikovat zásadní činitele, kteří se podíleli na jeho propřírodní orientaci, ale vedlo též k hlubšímu po-rozumění jeho osobnosti a způsobu jeho pedagogického myšlení.

In Czech

Publikace se zaměřuje na postižení stěžejních aspektů ovlivňujících vývoj biofilně/propřírodně orientovaného učitele a jeho přístup k výchově, a následné předložení jeho portrétu, který je označován termínem bioprofil. Jako zastřešující metodologický diskurz byla zvolena kvalitativní metodologie. Skupinu respondentů tvořili čtyři učitelé, kteří byli vybíráni na základě předem stanovených kritérií. Pro sběr, analýzu a interpretaci dat byla využita biografická metoda životní historie v kombinaci s narativním, fenomenologickým a hermeneutickým přístupem. Výsledný bioprofil, který vychází primárně ze spontánní narace respondentů, propojuje tři vzájemně se podmiňující dimenze, které vzešly z analýzy a komparace získaných dat. Publikace nabízí komplexnější pohled na biofilně zaměřeného učitele a jeho přístup k výchově. Zkoumání životní historie každého respondenta umožnilo nejen identifikovat zásadní činitele, kteří se podíleli na jeho propřírodní orientaci, ale vedlo též k hlubšímu po-rozumění jeho osobnosti a způsobu jeho pedagogického myšlení.