J 2023

Ukrainian Baroque. Art, Myth, and National Identity

DEMCHUK, Stefaniia a Illia LEVCHENKO

Základní údaje

Originální název

Ukrainian Baroque. Art, Myth, and National Identity

Autoři

DEMCHUK, Stefaniia a Illia LEVCHENKO

Vydání

Histoire de l'art, Paris, 2023, 0992-2059

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Francie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

baroque, art, myth, historiography, avant-garde, neobaroque, theory

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 7. 2023 08:36, Stefaniia Demchuk, PhD

Anotace

V originále

The paper discusses the notion of “Ukrainian Baroque”, the rationale behind its introduction and its ideological underpinnings. It addresses, too, the so-called “Ukrainian Neobaroque” the quest for Baroque elements in Ukrainian contemporary art. Introduced in 1911 by Hryhorii Pavlutskyi, Ukrainian Baroque went through a number of changes, from a label for the local version of the European historic style to the truly national style that still lasts and embraces all expressionist and atectonic artistic forms. As we argue, the unique status of Baroque in Ukraine reflects both the desire to narrate an uninterrupted history of Ukraine and its art that could date back to at least early modern times and the attempt to have Ukrainian European identity asserted after the Soviet Union’s collapse.