2023
Ukrainian Baroque. Art, Myth, and National Identity
DEMCHUK, Stefaniia a Illia LEVCHENKOZákladní údaje
Originální název
Ukrainian Baroque. Art, Myth, and National Identity
Autoři
DEMCHUK, Stefaniia a Illia LEVCHENKO
Vydání
Histoire de l'art, Paris, 2023, 0992-2059
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60400 6.4 Arts
Stát vydavatele
Francie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
baroque, art, myth, historiography, avant-garde, neobaroque, theory
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 7. 2023 08:36, Stefaniia Demchuk, PhD
Anotace
V originále
The paper discusses the notion of “Ukrainian Baroque”, the rationale behind its introduction and its ideological underpinnings. It addresses, too, the so-called “Ukrainian Neobaroque” the quest for Baroque elements in Ukrainian contemporary art. Introduced in 1911 by Hryhorii Pavlutskyi, Ukrainian Baroque went through a number of changes, from a label for the local version of the European historic style to the truly national style that still lasts and embraces all expressionist and atectonic artistic forms. As we argue, the unique status of Baroque in Ukraine reflects both the desire to narrate an uninterrupted history of Ukraine and its art that could date back to at least early modern times and the attempt to have Ukrainian European identity asserted after the Soviet Union’s collapse.