J 2023

Žák s odlišným mateřským jazykem v hodinách zeměpisu

MÍSAŘOVÁ, Darina and Radim OŠMERA

Basic information

Original name

Žák s odlišným mateřským jazykem v hodinách zeměpisu

Name (in English)

Pupils with a different mother tongue in geography lessons.

Authors

MÍSAŘOVÁ, Darina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Radim OŠMERA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Geografické rozhledy, Praha, Česká geografická společnost, 2023, 1210-3004

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00130948

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

heterogenní třída; odlišný mateřský jazyk; výuka zeměpisu

Keywords in English

heterogeneous classroom; different mother tongue; teaching geography

Tags

Reviewed
Změněno: 29/1/2024 12:54, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) do vyučování v hodinách zeměpisu. Cílem příspěvku je pojmenovat bariéry, na které učitel, respektive žák s OMJ v zeměpise naráží. Popsány jsou dále zásady práce s dětmi v jazykově heterogenní třídě včetně praktických rad do výuky zeměpisu.

In English

Pupils with a different mother tongue in geography lessons. The paper deals with the inclusion of pupils with a different mother tongue (DMT) in geography lessons. The aim of the paper is to list the barriers encountered by the teacher or the pupil with DMT in geography. The principles of working with children in a linguistically heterogeneous class are also described, including practical advice for geography lessons.

Links

MUNI/A/1331/2022, interní kód MU
Name: Jazyková a literární komunikace VI.
Investor: Masaryk University, Language and Literary Communication VI.