Detailed Information on Publication Record
2023
Politika identit v čínských enklávách amerických měst: muzejní narace
TOPINKA, Daniel and Jakub HAVLÍČEKBasic information
Original name
Politika identit v čínských enklávách amerických měst: muzejní narace
Name in Czech
Politika identit v čínských enklávách amerických měst: muzejní narace
Name (in English)
Identity Politics in American Chinatowns: Museum Narratives
Authors
TOPINKA, Daniel and Jakub HAVLÍČEK
Edition
HISTORICKA SOCIOLOGIE, CZECH REPUBLIC, CHARLES UNIV-PRAGUE, 2023, 1804-0616
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.100 in 2022
Keywords (in Czech)
muzejní narativy; čínští Američané; politiky identit; etnopolitika; analýza narativů
Keywords in English
museum narratives; Chinese Americans; identity politics; ethnopolitics; narrative analysis
Tags
Reviewed
Změněno: 13/6/2023 10:43, Bc. Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D.
V originále
Tento text se zabývá etnopolitickými identitami, jak je návštěvníkům čínských enkláv prezentují sami jejich obyvatelé v muzeích čínských enkláv ve Spojených státech. Zaměřujeme se na tři lokality: San Francisco, New York a Chicago. Text stručně seznamuje s historií čínské imigrace a etablováním Číňanů jako menšiny v rámci amerického národa. Zaměřuje se na obsah stálých expozic, popisuje a analyzuje formy reprezentace čínské identity v těchto muzeích. V teoretické rovině vychází z konceptu politiky identity. Uplatňujeme syntagmatický přístup, využíváme metodu narativní analýzy expozic a porovnáváme postupný vývoj muzejního narativu v pořadí, v jakém má být prezentován návštěvníkům muzea. Identifikujeme jednotlivé prvky designu výstav a prezentovaná témata. Náš výzkum probíhal během terénních výjezdů autorů v letech 2013-2019. Výstavy přicházejí s tzv. kanonickým narativem, který je lineárně koncipován a představuje "harmonii" čínské a americké identity. Kanonické vyprávění je koncipováno koherentně a logicky, prezentovaná témata podporují celé vyprávění. Kanonické vyprávění osvětluje přítomnost čínských přistěhovalců jako cestu od vyloučení k plné emancipaci a uznání jejich rovnoprávnosti s odkazem na kulturní specifika čínských sociokulturních identit.
In Czech
Tento text se zabývá etnopolitickými identitami, jak je návštěvníkům čínských enkláv prezentují sami jejich obyvatelé v muzeích čínských enkláv ve Spojených státech. Zaměřujeme se na tři lokality: San Francisco, New York a Chicago. Text stručně seznamuje s historií čínské imigrace a etablováním Číňanů jako menšiny v rámci amerického národa. Zaměřuje se na obsah stálých expozic, popisuje a analyzuje formy reprezentace čínské identity v těchto muzeích. V teoretické rovině vychází z konceptu politiky identity. Uplatňujeme syntagmatický přístup, využíváme metodu narativní analýzy expozic a porovnáváme postupný vývoj muzejního narativu v pořadí, v jakém má být prezentován návštěvníkům muzea. Identifikujeme jednotlivé prvky designu výstav a prezentovaná témata. Náš výzkum probíhal během terénních výjezdů autorů v letech 2013-2019. Výstavy přicházejí s tzv. kanonickým narativem, který je lineárně koncipován a představuje "harmonii" čínské a americké identity. Kanonické vyprávění je koncipováno koherentně a logicky, prezentovaná témata podporují celé vyprávění. Kanonické vyprávění osvětluje přítomnost čínských přistěhovalců jako cestu od vyloučení k plné emancipaci a uznání jejich rovnoprávnosti s odkazem na kulturní specifika čínských sociokulturních identit.
In English
This text deals with ethnopolitical identities as presented to visitors to Chinese enclaves by their inhabitants themselves in museums of Chinese enclaves in the United States. We focus on three locations: San Francisco, New York, and Chicago. The text briefly introduces the history of Chinese immigration and the establishment of the Chinese as a minority within the American nation. It focuses on the content of the permanent exhibitions, it describes and analyzes the forms of representing Chinese identities in these museums. At a theoretical level, we draw on the concept of identity politics. We apply a syntagmatic approach, using a method of narrative analysis of the exhibitions, comparing the sequential development of the museum narrative in the order it is intended to be presented to museum visitors. We identify the various elements of the design of the exhibitions and the themes presented. Our research was conducted during field trips of the authors between 2013–2019. The exhibitions come with a so-called canonical narrative that is linearly conceived and introduces the “harmony” of Chinese and American identities. The canonical narrative is coherently and logically conceived, the presented themes support the whole narrative. The canonical narrative illuminates the presence of Chinese immigrants as a journey from exclusion to full emancipation and recognition of their equality, with reference to cultural specifics of Chinese sociocultural identities.