MÁSILKO, Lukáš and Josef REBENDA. Vrstevnické hodnocení ve vysokoškolských matematických předmětech (Peer assessment in university mathematics courses). Online. In Petra Schreiberová a kol. Moderní matematické metody v inženýrství. 1st ed. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, 2023, p. 54-65. ISBN 978-80-248-4681-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vrstevnické hodnocení ve vysokoškolských matematických předmětech
Name in Czech Vrstevnické hodnocení ve vysokoškolských matematických předmětech
Name (in English) Peer assessment in university mathematics courses
Authors MÁSILKO, Lukáš and Josef REBENDA.
Edition 1. vyd. Ostrava, Moderní matematické metody v inženýrství, p. 54-65, 12 pp. 2023.
Publisher Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10102 Applied mathematics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Odkaz na PDF dokument obsahující sborník
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-248-4681-1
Keywords (in Czech) vrstevnické hodnocení; matematika; e-learning
Keywords in English peer assessment; mathematics; e-learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lukáš Másilko, učo 4206. Changed: 15/6/2023 09:59.
Abstract
V tomto příspěvku jsou popsány zkušenosti se zaváděním (vzájemného) vrstevnického hodnocení v matematických předmětech nabízených na dvou brněnských vysokých školách, Masarykově univerzitě a Vysokém učení technickém. Jedná se tedy o dva případy, které demonstrují použití v různých kontextech. V předmětech Pedagogické fakulty MU studenti hodnotí písemné řešení příkladů vypracované jejich spolužáky, zatímco v kurzu Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT poskytují studenti zpětnou vazbu ke krátkým video prezentacím připravených spolužáky na zadané téma. Motivací vyučujících k zavedení této metody formativního hodnocení byla snaha donutit studenty k průběžné přípravě. Při návrhu a implementaci bylo využito funkcionality e-learningových systémů, s nimiž studenti obou univerzit běžně pracují. Díky zpětné vazbě účastníků vrstevnického hodnocení z let 2021 až 2023 pak byly provedeny některé dílčí změny v nastavení obou aktivit. V závěru příspěvku autoři diskutují výhody a nevýhody prezentovaných forem vrstevnického hodnocení, využitelnost tohoto konceptu ve vysokoškolských matematických předmětech a faktory, které mají vliv na formy a cíle, s nimiž učitelé tento typ zpětné vazby mohou chtít využít ve své výuce.
Abstract (in English)
This paper describes experiences with the introduction of peer assessment in mathematics courses offered at two Brno universities, Masaryk University and Brno University of Technology. Thus, these are two cases that demonstrate the use in different contexts. In the MU Faculty of Education courses, students evaluate written solutions of examples prepared by their classmates, while in the course of the Faculty of Electrical Engineering and Communication Technologies of the BUT, students provide feedback on short video presentations prepared by their classmates on a given topic. The motivation of the instructors to introduce this method of formative assessment was to push students to prepare themselves continuously. The design and implementation took advantage of the functionality of e-learning systems that students at both universities commonly work with. Thanks to feedback from the 2021 to 2023 peer assessment participants, some partial changes were then made to the setup of both activities. In the conclusion of the paper, the authors discuss the pros and cons of the presented forms of peer assessment, the applicability of the concept in university mathematics courses, and the factors that influence the forms and objectives with which teachers may wish to use this type of feedback in their classes.
PrintDisplayed: 29/9/2024 01:54