C 2023

Approaches of Gifted Pupils to Solving Algebraic Word Problems

BUDÍNOVÁ, Irena

Basic information

Original name

Approaches of Gifted Pupils to Solving Algebraic Word Problems

Name in Czech

Přístupy nadaných žáků k řešení algebraických slovních úloh

Authors

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

První vydání. Primorsko, Selected Topics in the Didactics of Mathematics, p. 155-170, 16 pp. Knjižnica Ludos, volume number 36, 2023

Publisher

Založba Univerze na Primorskem

Other information

Language

English

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovenia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00131043

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-961-293-186-5

Keywords (in Czech)

nadaní žáci; řešitelské strategie; algebraické slovní úlohy

Keywords in English

gifted pupils; solving strategies; algebraic problems

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 27/11/2023 09:21, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Gifted students, and especially mathematically gifted students, differ from other students in their approach to solving mathematical problems. There are even tasks in which gifted pupils may be less successful than other pupils. The contribution will briefly discuss the issue of educating gifted students in mathematics and one algebraic word problem will illustrate how more complex thinking of gifted students can affect their success in the test task.

In Czech

Nadaní žáci, a zejména matematicky nadaní žáci, se od ostatních žáků liší svým přístupem k řešení matematických problémů. Existují dokonce úkoly, ve kterých mohou být nadaní žáci méně úspěšní než ostatní žáci. Příspěvek stručně pojedná o problematice vzdělávání nadaných žáků v matematice a jedna algebraická slovní úloha ilustruje, jak komplexnější myšlení nadaných žáků může ovlivnit jejich úspěšnost v testové úloze.