Detailed Information on Publication Record
2023
CONSCIOUS II – inovativní kurz v klinických hodnoceních zacílený na mladé výzkumníky
NEBESKÁ, Kateřina, Jitka RYCHLÍČKOVÁ, Zora ČECHOVÁ and Lenka SOUČKOVÁBasic information
Original name
CONSCIOUS II – inovativní kurz v klinických hodnoceních zacílený na mladé výzkumníky
Name in Czech
CONSCIOUS II – inovativní kurz v klinických hodnoceních zacílený na mladé výzkumníky
Name (in English)
CONSCIOUS II - an innovative course in clinical trials aimed at young researchers
Authors
NEBESKÁ, Kateřina (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jitka RYCHLÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zora ČECHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka SOUČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
CZECRIN Výroční vědecká konference 2023, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
30104 Pharmacology and pharmacy
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14110/23:00131099
Organization unit
Faculty of Medicine
ISBN
978-80-280-0336-4
Keywords in English
clinical trials; young researchers
Tags
Tags
International impact
Změněno: 12/1/2024 13:17, Mgr. Tereza Miškechová
V originále
Klinické studie jsou nezbytným předpokladem pro uvedení nového léku do klinické praxe. V posledních letech jsme svědky zrychlené transformace prostředí klinických studií, včetně tzv. investigátorem iniciovaných studií (IIT). Význam IIT roste i s rozvojem precizní medicíny a komplexností zdravotní péče. Stejně tak roste potřeba lékařů umět výsledky těchto studií správně interpretovat a aplikovat. Význam akademického výzkumu si uvědomují pregraduální i postgraduální studenti biomedicínských oborů. Nedostatek odpovídajícího vzdělání a odborné přípravy v oblasti klinického výzkumu a na druhé straně rostoucí poptávka po kompetentních odbornících napovídají, že je nutné vytvořit efektivní studijní programy, které by vzdělávaly klinické výzkumníky budoucnosti. Projekt CONSCIOUS II se zaměřuje na tvorbu vzdělávacích materiálů pro postgraduální studenty medicíny, farmacie a dalších biomedicínských oborů, a to především pro jejich roli potenciálních zkoušejících a iniciátorů klinických studií či členů studijních týmů. Tento projekt je orientovaný na praktickou stránku návrhu, plánu, realizace a publikace výsledků klinické studie, proto je zařazena i část věnovaná rozvoji interdisciplinárních dovedností, které jsou přirozeně od zkoušejících a lékařů-výzkumníků v akademické sféře očekávány. V rámci sdělení se zaměříme na představení chystané pilotní výuky, která propojí informace získané v on-line lekcích s praktickými cvičeními a diskuzemi mezi vyučujícím a studenty a na projektové výstupy, kterých jsme v projektu již dosáhly. Dedikace: Podpořeno ze státního rozpočtu prostřednictvím MŠMT projektem VI CZECRIN (LM2018128) a z Evropského fondu pro regionální rozvoj – projekt CZECRIN_4 PACIENTY (CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_013/0001826) a projekt ERASMUS+CONSCIOUS II (2021-1-CZ01-KA220-HED-000023177). https://conscious2.eu/
In English
Clinical trials are a prerequisite for bringing a new drug into clinical practice. In recent years, we have witnessed an accelerated transformation of the clinical trials landscape, including investigator-initiated trials (IITs). The importance of IITs is growing with the development of precision medicine and the complexity of healthcare. The need for clinicians to be able to interpret and apply the results of these studies correctly is growing as well. Undergraduate and postgraduate biomedical students are realizing the importance of academic research. The lack of adequate education and training in clinical research and, on the other hand, the growing demand for competent professionals suggest the need to develop effective curricula to educate the clinical researchers of the future. The CONSCIOUS II project focuses on the development of educational materials for postgraduate students in medicine, pharmacy and other biomedical disciplines, especially for their role as potential investigators and initiators of clinical trials or members of study teams. This project is oriented towards the practical aspects of the design, planning, implementation and publication of clinical trial results, and therefore includes a section on the development of interdisciplinary skills that are naturally expected of investigators and physician-researchers in academia. In this communication, we will focus on the introduction of the upcoming pilot lessons, which will combine the information obtained in the online lessons with practical exercises and discussions between the teacher and students, and the project outputs we have already achieved in the project.
Links
2021-1-CZ01-KA220-HED-000023177, interní kód MU |
| ||
90249, large research infrastructures |
|