U l\l I PED Tento projekt je spolufinancován se statní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA, www.tacr.cz Výzkum užitečný pro společnost. Uživatelská příručka k softwaru S LAN, který vznikl v rámci projektu aplikovaného výzkumu TL03000293 „Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince (SLAN)" podpořeného Technologickou agenturou ČR Uživatelskou příručku vypracovaly: Anastasija Sokolova, Ivana Kolářová, Adriana Válková Brno 2023 OBSAH Podmínky použití 3 Základní pojmy 4 Učebnicový korpus UčebKo 5 Teoretická východiska 5 Publikace o projektu SLAN 6 Databáze SLAN 7 Moduly softwaru SLAN a jejich možnosti 16 Pravidla generování seznamů substantiv z databáze SLAN 17 Vyhledávání pomocí základních filtrů 17 Příklady vyhledávání slov 18 1. Vyhledávání konkrétního slova 18 2. Vyhledávání slov, která mají na začátku konkrétní písmeno / kombinaci písmen 19 2.1 Malé písmeno na začátku slova 19 2.2 Velké písmeno na začátku slova 20 2.3 Kombinace písmen na začátku slova 20 3. Vyhledávání slov, která mají na konci konkrétní písmeno / kombinaci písmen .... 21 3.1 Konkrétní písmeno na konci slova 21 3.2 Kombinace písmen na konci slova 21 4. Vyhledávání slov s konkrétní kombinací písmen 22 5. Vyhledávání všech odvozených substantiv na konkrétní jazykové úrovni 22 Vyhledávání pomocí základních a dalších filtrů 23 Příklady vyhledávání slov 23 1. Základní filtry + filtr „má význam" 23 2. Základní filtry + filtr „má význam" + filtr „začíná na" 23 3. Základní filtry + filtr „má význam" + filtr „končí na" 24 Možnosti filtrů v modulu „Jsem lektor/ka" 25 Funkce „Chci si procvičovat" 28 Seznam obrázků 30 Seznam tabulek 30 Jak citovat uživatelskou příručku 30 P C ľ! Č R "««.Wcr.cz ™ , v Výzkum užitečný pro společnost 2 Podmínky použití Software SLAN je autorské dílo Masarykovy univerzity. Během práce softwaru SLAN nejsou shromažďovány žádné osobní údaje o uživatelích. Všechny funkce a filtry softwaru SLAN jsou přístupné zdarma bez předchozí registrace / přihlášení. Software SLAN nesmí být používán ke komerčním účelům. MUNI P E D Tento projekt je spoluliaancovärt se stútnl podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum uíifecny pro spotec Základní pojmy • Software SLAN - aplikace přístupná přes webové rozhraní SLAN (https://slan.ped.muni.cz). • Databáze SLAN - soubor všech zpracovaných substantiv, ve kterém je možné na základě různých kritérií třídit a vyhledávat. • Korpus UčebKo - korpus vytvořený z učebnic češtiny pro cizince přes rozhraní SketchEngine (https://ske.fi.muni.cz). • Odvozené substantivum - podstatné jméno objasnitelné (formálně i významově) pomocí jiného existujícího slova, např. knížka (od kniha) nebo prarodič (od rodič). • Lemma - základní a reprezentativní tvar lexikální jednotky, kterým je u substantiv zpravidla tvar v 1. pádě čísla jednotného1 . 1 Další definice pojmu lemma jsou uvedeny v Internetové jazykové příručce: https://prirucka.uic.cas.cz/?slovo=lemma. II JI II | \ | T T A Tento projekt je spolufinancován se statni lili I lil podporou Technologické agentury ČR v rámci W 1 • Programu ÉTA. P E D Lziretrrý pro ^ni'-y Učebnicový korpus UčebKo Software SLAN zpracovává data z korpusu UčebKo vytvořeného2 z 9 učebnic češtiny pro cizince. UčebKo je tvořen 3 subkorpusy (UčebKo-A2, UčebKo-B1, UčebKo-B2), které umožňují pracovat se slovní zásobou na jednotlivých jazykových úrovních A2-B23 . Jednotlivé subkorpusy jsou tvořeny následujícími učebnicemi: UčebKo-A2 • Český krok za krokem 1 (od 13. kapitoly; Lída Holá, 2016) • Česky, prosím II (Jitka Cvejnová, 2012) • Čeština pro cizince A1 a A2 (od 5. kapitoly; Marie Boccou Kestřánková et al., 2017) UčebKo-B1 • Česky krok za krokem 2 (Lída Holá, 2014) • Česky, prosím III (Jitka Cvejnová, 2016) • Čeština pro cizince B1 (Marie Boccou Kestřánková et al., 2016) UčebKo-B2 • Čeština pro azylanty a cizince (Ana Adamovičová et al., 2006) • CZech it UP! B2 (Darina Hradilová & Michaela Kopečková, 2020) • Čeština pro cizince B2 (Marie Boccou Kestřánková et al., 2020) Ke korpusu UčebKo (k jednotlivým subkorpusům) je možné získat přístup na základě emailové žádosti: valkova@phil.muni.cz. Korpus je možné používat pouze pro vědecký výzkum, jehož účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu a jen v rozsahu odpovídajícímu sledovanému účelu. Při práci s korpusem (subkorpusem) je vždy nutné uvést citaci, tj. autora korpusu (Mgr. Adrianu Válkovou), název korpusu a název učebnice. Teoretická východiska Teoretická východiska pro lingvistickou analýzu dat • Dokulil, M. (1962). Tvoření slov v češtině I. Teorie odvozování slov. Praha: Academia. • Dokulil, M. a kol. (1967). Tvoření slov v češtině II. Odvozování podstatných jmen. Praha: Academia. • Štícha, F. a kol. (2018). Velká akademická gramatika spisovné češtiny. I. Morfologie. Část 1, Část 2. Praha: Academia. 2 Metodika budování korpusu je popsána v odborném článku: Válková, A. (2021) Building Czech Textbook Corpora (UcebKo) for Word-formation Research of Czech as a Second Language. Jazykovedný časopis, 72(2), 631-640. 3 Výběr učebnic byl konzultován se zástupci externích aplikačních garantů projektu - AUČCJ a Centra pro cizince JMK. Velké poděkování patří Mgr. Ošmerovi z Centra pro cizince JMK. Tento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum uíifečný pro společnost M U N I P E D 5 Slovotvorba v procesu osvojování (cizího) jazyka • Argus, R. and V. Kazakovskaya (2018). Acquisition of noun derivation in Estonian and Russian L1. Eesti Rakenduslingvistika Llhingu aastaraamat / Estonian Papers in Applied Linguistics, 14, 23-39. • Bauer, L. and P. Nation (1993). Word families. International Journal of Lexicography, 6(4), 253-279. • Clark, E. V., and R. A. Berman (1984). Structure and Use in the Acquisition of Word Formation. Language, 60(3), 542-590. • Hacken, ten P., A. Abel and J. Knapp (2006). Word Formation in an Electronic Learners' Dictionary: ELDIT. International Journal of Lexicography, 19 (3), 243-256. • Madsen, R. S. (2019). Word-formation preferences of non-natives. SKASE Journal of Theoretical Linguistics, 16 (1), 162-176. • Mattes, V., W. U. Dressler, K. Korecky-Kröll and S. Sommer-Lolei (2021). The Acquisition of Derivational Morphology. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. • Nádeníček, P. (2017). Krátké zamyšlení nad postavením slovotvorby ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In: Nekula M. and K. Šichová (Ed.) Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk, 171-183. Praha: Akropolis. • Olshtain, E. (1987). The Acquisition of New Word Formation Processes in Second Language Acquisition. Studies in Second Language Acquisition, 9 (2), 221-231. • Tschichold, C. and. P. ten Hacken (2015). Word-formation in second language acquisition. In: Müller P. O., Ohnheiser I., Olsen S. and F. Rainer (Ed.) Volume 3. Word-formation: an international handbook of the language of Europe, 2137-2154. Berlin: Mouton de Gruyter. Slovotvorba češtiny • Bozděchová, I. (2016). Czech. In: Müller P. O., Ohnheiser I., Olsen S. and F. Rainer (Ed.) Volume 4. Word-formation: an international handbook of the language of Europe, 2872-2891. Berlin: Mouton de Gruyter. • Janda, L. (2010). Russian word-formation in contrast with Czech and Norwegian. Oslo Studies in Language (OSLa), 2 (2), 243-259. • Kortvélyessy, L. (2016). Word-formation in Slavic languages. Poznan Studies in Contemporary Linguistics, 52 (3), 455-501. Publikace o projektu SLAN • Sokolova, A. and A. Válková. Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince (SLAN) - didaktická pomůcka s korpusově podloženými daty. In: L. Suchomelová. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2021. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2021. s. 41-48. ISBN 978-80-7470-419-2. UAUIUI T A P E D Č R Tento projekt je spoLufinancovún se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum užitečný pro společnost 6 • Válkové, A. and I. Kolářová. CZEDD a SLAN — online nástroje zaměřené na práci se slovotvorbou češtiny jako druhého/cizího jazyka. Nová čeština doma a ve světě. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2021, roč. 2021, č. 2, s. 78-92. ISSN 1805-367X. • Válková, A. Building Czech Textbook Corpora (UcebKo) for Word-formation Research of Czech as a Second Language. Jazykovedný časopis. Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied, 2021, roč. 72, č. 2, s. 631-640. ISSN 0021-5597. doi:10.2478/jazcas-2021 -0057. • Sokolova, A., Kolářová, I. and A. Válková. Word-formation Analysis Software Tool for Teaching Czech for Foreigners (SLAN). An interim report. Linguistica Pragensia (in press). Databáze SLAN Databáze SLAN obsahuje 2132 odvozených substantiv (lemmat) získaných z korpusu UčebKo. Jedná se o substantiva odvozená v užším smyslu, tj pomocí prefixu prarodič (od < rodič) nebo sufixu bydliště (od < bydlet). SLAN obsahuje 2106 sufixálně utvořených substantiv a pouze 26 prefixálně utvořených. Všechny sufixy a prefixy jsou uvedeny v Tab. 4. Tab. 1. Substantiva odvozená pomocí sufixu4 (čistou sufixací). sémantická kategorie počet sufixu počet lemmat nejzastoupenější sufixy (počet lemmat) příklady (jazyková úroveň) děj, výsledek děje 19 691 -ní/-tí (464) představení (A2, B1, B2) <- představen/představit názvy osob (masculine animate) 26 417 -ík/-ník (73) zákazník (A2, B1, B2) < - zakázka vlastnost, stav 6 202 -ost/-nost(173) radost (A2, B1, B2) < - rád, zkušenost (A2, B1, B2) < - zkušený zdrobneliny 15 186 -ek (77) dárek (A2, B1, B2) < - dar názvy žen 3 162 -ka*(125) kamarádka (A2, B1, B2) < - kamarád, manželka (A2, B1, B2) < - manžel místo 13 135 -na (43) kavárna (A2, B1, B2) < - káva, knihovna (A2, B1, B2) < - kniha objekty 16 115 -ka*(38) fotka (A2, B1, B2) < - fotit prostředky a nástroje 9 48 -čka/-ka* (14) motorka (A2, B1, B2) < - motor číselné výrazy 4 30 -ka*(21) desítka (A2, B1, B2) < - deset názvy jazyků 2 29 -ina* (28) angličtina (A2, B1, B2) < - anglický Znak * označuje homonymní sufix M u rJ P E D U Vit X T A Tento projekt je spolufinancován se statni I l l podporou Technologické agentury ČR v rámci 1 ™ - L Programu ÉTA. 7 hromadné názvy 3 14 -ctvo/-stvo (9) obyvatelstvo (A2, B1, B2) < - obyvatel poplatky 2 10 -né (9) jízdné (A2, B1, B2) < - jízda látky 3 8 -ina* (6) tekutina (B1, B2) < - tekutý jednotliviny 4 5 -ina* (2) potravina (A2, B1, B2) < - potrava zveličení 1 1 -isko (1) psisko (B2) < - pes jiné5 53 C E L K E M : 2 106 Komentář Do kategorie „Jiné" jsou zařazena substantiva tvořená sufixy, která není možné zařadit do jiné z kategorií, např.: 1. Substantiva-feminina se sufixem -ka tvořená od jiných feminin procesy typickými pro deminutiva, která však deminutivy nejsou: bouřka (identický význam se slovem bouře), půlhodinka (identický význam se slovem půlhodina), půlka (identický význam se slovem půle), sklenka (identický význam se slovesem sklenice); od základových slov se liší hovorovostí nebo emocionálním zabarvením. 2. Substantiva-feminina se sufixem -ka tvořená od jiných feminin procesy typickými pro deminutiva, která deminutivy nejsou, ale mají specifický význam: kabelka (jiný význam než slovo kabela), podobně barborka (od vlastního jména Barbora); podobně např. čárka, dušičky, historka, kůrka, pomůcka, stolička, stránka, tkanička. 3. Substantiva se sufixem -ka odvozená přímo od sloves, tj. nikoliv jako názvy přechýlené: servírka (od slovesa servírovat). 4. Substantiva se sufixem -ost, která jsou tvořena od adjektiv a mají abstraktní význam, nelze je však hodnotit výhradně jako názvy vlastností, např. blbost, maličkost, pitomost, samozřejmost. 5. Substantiva zakončená na -ní/-ti tvořená od sloves, která mohou mít různé významy, např. oslovení. Uvedeme kontexty z korpusu UčebKo: a) Které oslovení je v motivačním dopise vhodné/nevhodné? (B1, 'address, salutation'), b) Při oslovení bychom měli správně použit a vyslovit jméno osloveného člověka a nesmíme zapomenout ani na tituly (B2, 'speaking, addressing'). Tab. 2. Substantiva odvozená pomocí prefixu (čistou prefixací). sémantická kategorie počet prefixů počet lemmat nejzastoupenější prefixy (počet lemmat) příklady (jazyková úroveň) děj, výsledek děje 3 3 podnájem (A2, B1, B2) Jova Chci «i procvičoval B A2 • B1 • B2 chci to vysvětlit v: (•) češtině Q ruštině O angličtině není nale; Napiš celé slovo (napr. učíte!) nebo jeho Část (napf. «u - najdeš všechna slova, která maji na začátku písmeno u, nebo tettt - najdeš všechna slova, která konči na tel. nebo tel - najdeš všechna slova, která obsahují kombinaci tel). Znak # označuje hranici slova (začátek / konec). Obr. 3. Základní filtry (A2, v češtině), nápověda k vyhledávání 6 Tato pravidla platí pro oba moduly. Jedná-li se o pravidlo, které se týká pouze jednoho z modulů, je tato skutečnost upřesněna slovy. 7 V pravém horním rohu (na obr. 1 označeno kroužkem) je možné přepnout jazykovou mutaci webového rozhraní: čeština, ruština, angličtina. II JI II | \ | T T A Tento projekt je spolufinancován se statni IlJI I lil podporou Technologické agentury ČR v rámci P E D Č i Programu ĚTA. Lziretrrý pro spcAei 17 2. Je potřeba zadat přesný tvar slova / kombinaci písmen / písmeno, tj. s diakritikou. Vyhledáváte-li konkrétní slovo, musíte použít malá písmena. Zadáte-li do vyhledávacího řádku učitel, Učitel, nebude nalezen žádný tvar. Zadáte-li do vyhledávacího řádku učitel, objeví se výsledky. Pozor! Jedná-li se o názvy národnosti (např. Ukrajinec, Japonka), pak je důležité použít velké písmeno na začátku. Příklady viz níže. Příklady vyhledávání slov 1. Vyhledávání konkrétního slova Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), knížka Výsledky: ÄSLAN SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE grci najit sm» cneis chci úroveň; H A2 • B1 • B2 chci to vysvětit v ® čeStinĚ O miliné Q angličtine kniŕia -•• knižka Obr. 4. Základní filtry (A2, v češtině), knížka. Po najetí myší na zvýrazněné slovo8 se zobrazí důležité informace: gramatický rod slova, komentáře (např. o hláskových změnách) a příklady použití s uvedením jazykové úrovně. SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE chci úroveň: B A2 • BI • B2 chci to vysvětlit r. • Krt: ženskí tte) knižka * p « K n W H i . í . A pfiDěhy 2 knilůk Obr. 5. Základní filtry (A2, v češtině), knížka, informace k vyhledávanému slovu. 8 Ve výsledcích vyhledávání se objeví slova zvýrazněna několika způsoby: oranžovou barvou (všechna odvozená slova), tučným písmem, tučným písmem a hvězdičkou, tučným písmem v závorkách ad. Po najetí myší na všechna zvýrazněná slova se zobrazí důležité informace, např. o použití daného slova v současné češtině. Příklady viz níže. Tento projekt je spoLufinancovún se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum užitečný pro společnost M U N I P E D 18 2. Vyhledávání slov, která mají na začátku konkrétní písmeno / kombinaci písmen 2.1 Malé písmeno na začátku slova Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), #j Výsledky: 1 SLAN Cľc naj't slova Chci si pracvčcvat SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE chci úroveň: A2 • B1 • B2Q chci úroveň: A2 • B1 • B2 jistý-.jistota chci to vysvětlit v: (•) češtině Q ruštině 0 angličtině jídlo -> j í d e l n a j e d n o t l i v ý -> j e d n o t l i v e c má vyznám jíst-.jídlo začíná na: w jízdní--jízdenka japonský -> j a p o n š t i n a konci na; • jízda-.jízdné jezdit -> jízda jednán (jednat)--jednání Obr. 6. Základní filtry (A2, v češtině), #j. Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která mají na začátku malé písmeno j. Po najetí myší na zvýrazněná slova se zobrazí doplňující informace. SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Ctici najít slova Chci si proevčevat chci úroveň: A2 • B1 • B2 *í B D D 0 chci úroveň: A2 • B1 • B2 jisty -> j i s t o t a chci to vysvětlit v: (•) češtine 0 ruštině 0 angličtině chci to vysvětlit v: (•) češtine 0 ruštině 0 angličtině jídlo —> jídelr • poznámka: slovo jednotlivec souvisí se j e d n o t l i v ý slovem jednotlivývemá význam jíst-* jídlo významu jednotlivý človek začíná na: jízdní--jízdenka japonský -> j a p o n š t i n a končí na: jízda — j í z d né Vyhledat jezdit—. jízda jednán (jednat)-- j e d n á n í Obr. 7. Základní filtry (A2, v češtině), #j, informace k slovu zvýrazněnému tučně. MUNI P E D i ento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum užitečný pro společnost 19 2.2 Velké písmeno na začátku slova Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), #J Výsledky: •fi S L A N SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Cnci najit slova Ctici si procvičovat chci úroveň: Q A2 • B1 • B2 chci to vysvětlit v: (•} češtině 0 ruštině 0 angličtině #J HLEDAT A - Z Z - A 1 chci úroveň: Q A2 • B1 • B2 chci to vysvětlit v: (•} češtině 0 ruštině 0 angličtině Japonec — J a p o n k a má význam ' začíná na: •» končí na: T vyhledat Obr. 8. Základní filtry (A2, v češtině), #J. Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která mají na začátku velké písmeno J. 2.3 Kombinace písmen na začátku slova Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), #pa Výsledky: W S L A N Chci najit slova Chci si procvičovat SLAN SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE chci úroveň: Q A2 • B1 • B2 chci to vysvětlit v: (S) češtine 0 rjštiné 0 angličtině pacient —» p a c i e n t k a partner — p a r t n e r k a padat — p a d á k parkovat p a r k o v i š t ě památný — p a m á t k a parkovat — p a r k o v n é parkován (parkovat) — p a r k o v á n í p a p o u c l ) -> p a p o u š e k Obr. 9. Základní filtry (A2, v češtině), #pa. Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která mají na začátku kombinaci písmen pa. II U II I P E D Tento projekt je spolufinancován se statní podporou Technologické agentury ČR v rómei Programu ÉTA. www.tacr.cz m tiziterny pfo spoiečnosl 20 3. Vyhledávání slov, která mají na konci konkrétní písmeno / kombinaci písmen 3.1 Konkrétní písmeno na konci slova Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), j# Výsledky: SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Chci n*ji! ítoii C^ci v wQwievai chci úroveň: H A2 • B1 • B2 H chci úroveň: H A2 • B1 • B2 prodaj — pře-dprodej chci to v/ívětlit t: ŕiMtai - prodej mi význam iacma na * Obr. 10. Základní filtry (A2, v češtině), j#. Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která mají na konci písmeno / 3.2 Kombinace písmen na konci slova Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), ář# Výsledky: Í f - S L A N SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Cnci najir slova Cnci si prorurrruacľ"pi úrove H A2 Q B1 cľ"pi úrove H A2 Q B1 • B2 noviny - novinár Chci to vys^íiilT ^: {i) rů£tin& Q rušúnĚ Q arigliřtinů ůlůktnka - . elektrikář ma vyznám uzený — m*na/ taxík — taxikář návm -i návrhář topení -• topena i (tru li la) - truhlář rrpSie misionář farma — farmař ŕtsnl -t čtenář železnice — žMainičAf lhůt — lhář Obr. 11. Základní filtry (A2, v češtině), ář#. Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která mají na konci kombinaci písmen ář. U Vit X T A Tento projekt je spolufinancován se statni I l l podporou Technologické agentury ČR v rámci 1 ™ - L Programu ÉTA. Lziretrrý pro spoletP E D Č R 21 4. Vyhledávání slov s konkrétní kombinací písmen Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), pa Výsledky: • ř ř S L A N SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Chci najit slova Chci i procvičovat chci úroveň: Q A2 • B1 • B2 chci úroveň: Q A2 • B1 • B2 pacient — pacientka chci to vysvětlit v: ® češtině O ruštině O angličtině partner —- partnerka padat p a d á k má význam * parkovat - » p a r k o v i š t ě začíná na památiý —» p a m á t k a Evropa - » Evropan končí na: španělský — španělština vyhledat parkovat - » p a r k o v n é parkován (pátkovat) - » p a r k o v á n í papouch papoušek Obr. 12. Základní filtry (A2, v češtině), pa. Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která obsahují kombinaci písmen pa. 5. Vyhledávání všech odvozených substantiv na konkrétní jazykové úrovni Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), hledat Výsledky: SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE • . . , • . . ' 1 1 . i) deiUriä Q 'trtllr,e O •ngl"*"1 * 1olX-ka Obr. 13. Základní filtry (A2, v češtině), hledat. Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která jsou v databázi SLAN. II U II I P E D A Tento projekt Je spolufinancován se statni p o d p o r o u Technologické agentury ČR v rämci Programu ÉTA. wwiv.tacr.cz I u/ilrťl/píD ipoiocnoit 22 Vyhledávání pomocí základních a dalších filtrů Dalšími filtry, s nimiž databáze SLAN pracuje, jsou „má význam", „začíná na", „končí na". Tyto filtry mohou být použity pouze v kombinaci se základními filtry. Tyto filtry jsou rozbalovací, tj. je potřeba zvolit jednu nebo více z nabízených možností. • Filtr „má význam" umožňuje vyhledat odvozená substantiva dle sémantické kategorie (významu), např. názvy žen, zdrobneliny ad., viztab. 1. • Filtr „začíná na" umožňuje vyhledat odvozená substantiva, která mají na začátku jeden z nabízených prefixů. • Filtr „končí na" umožňuje vyhledat odvozená substantiva, která mají na konci jeden z nabízených sufixů. Filtr „má význam" je nadřazený (musí být použit) a současně s ním může být (ale nemusí) zvolen filtr „začíná na" nebo „končí na". Příklady vyhledávání slov 1. Základní filtry + filtr „má význam" Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), filtr „má význam" (jazyky) Výsledky: chci úroveň: • A2 Q B1 • B2 chci to vysvetli! v: ® češtino O ruštine O angličtine mé vy/nim lazyky anglický • a n g l i č t i n a český • č a s t l n a francouzský -•• f r a n c o u z š t i n a německý • n a m c l n a španělský - š p a n ě l š t i n a čínský ' č í n š t i n a polský • polština ruský • r u š t i n a italsky ~. I t a l š t i n a běloruský • b e l o r u i t l n a bulharský • bulharstfna chorvatský • c h o r v a t i t l n a Obr. 14. Základní filtry (A2, v češtině), filtr „má význam" (jazyky). Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která označují jazyky. 2. Základní filtry + filtr „má význam" + filtr „začíná na" Požadavek: Základní filtry (A2, v češtině), filtr „má význam" (osoby), filtr „začíná na" (pra) Výsledky: MUNI P E D T A Tento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. C R Výzkum užitečný pro spolecnos 23 SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Chci najit Slova Chci si procvičovat chci ůnrvtfi; Q A2 • B1 • B2 chci to vysvétlitv: (•) češtine Q ruština Q angličtine chci ůnrvtfi; Q A2 • B1 • B2 chci to vysvétlitv: (•) češtine Q ruština Q angličtine rodit - • p r a r o d i č má význam osoby 7afina na pra konči na: » Obr. 15. Základní filtry (A2, v češtině), filtr „má význam" (osoby), filtr „začíná na" (pra). Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni A2, která označují osoby a mají na začátku prefix pra-. 3. Základní filtry + filtr „má význam" + filtr „končí na" Požadavek: Základní filtry (B1, v češtině), filtr „má význam" (zdrobneliny), filtr „končí na" (áček, ák, átko, ček). Výsledky: SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Chci najít slova Chci si procvičovat chci úroveň. • A2 D BI Q B2 | H : 1 i.V Z - A 1chci úroveň. • A2 D BI Q B2 m i l ý - m i l á č e k chci to vysvětlit v: (í) ceStiné O ruttnl O angličtina dítě - dct atko ml vyzním Zdrobneliny prasa • p r a s á t k o sela — s e l á t k o začíná na: áček. ák. átko. ček zvíře — zvířátko Obr. 16. Základní filtry (B1, v češtině), filtr „má význam" (zdrobneliny), filtr „končí na" (áček, ák, átko, ček). Tomuto požadavku odpovídají všechna odvozená substantiva na úrovni B1, která jsou zdrobneliny a mají na konci sufixy -áček, -ák, -átko, -ček. MUNI P E D i ento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum užitečný pro společnost 24 Možnosti filtrů v modulu „Jsem lektor/ka" Modul „Jsem lektor/ka" má stejné filtry jako modul „Jsem student/ka", avšak výsledky vyhledávání se zobrazují v jiné podobě. Modul „Jsem lektor/ka" má navíc jeden filtr „konverzační téma". •jř SLAN SLAN - SLOVOTVORNÝ ANALYZÁTOR PRO VÝUKU ČEŠTINY PRO CIZINCE Cha si procvičoval chci úroveň: O A2 • B1 • B2 chci to vysvětlit v: (•) čeSliné Q ruštino O angličtino anmlopK topicA Zdrobneliny • rod: mužsky neživotný (ten) plvováreh • pozor: m*ni se a — i • příklady: m*tý ftivovirtk (A2). zaiotit pivovém pivovar U • B.' tí • rod: žensky (ta) sestrička • pozor: meni se r — f • príklady: Mít M íA2i. mltoii »st • • sestra A2 • 3.: A3D2D5 • rod: strední (to) slovíčko . príklady: učil s* gramatiku s Hovítka (A2). anglické Slovíčka, nové SlQVlikŠ •tovrj M ' B2 H4M • rod: žensky (ta) schůzka • príklady pracovni scnůlka (A2). schůzka s htOHktm(A2i. domluvit (A2) schůze A2 • B3 A381 ' rod: Žensky (I < príklady: ú»i A2.B1.B2 A2A3A6 Obr. 17. Základní filtry (A2, v češtině), filtr „konverzační téma" (Seznamujeme se), filtr „má význam" (zdrobneliny). Filtr „konverzační téma" vychází z konverzačních témat uvedených v S E R R 9 a byl zpracován s ohledem na doporučení, která jsou uvedena přímo v SERR: „V rámci různých oblastí můžeme rozlišit témata, která jsou předmětem jazykového projevu, konverzace, zamyšlení nebo slohu a na něž se při konkrétních komunikativních aktech soustředí pozornost. Kategorie témat lze třídit různými způsoby <...> Uživatelé Rámce, pokud možno včetně samotných studentům, se samozřejmě budou rozhodovat sami podle vyhodnocení studentových potřeb, cílů, charakteristik a možností v rámci jedné nebo více oblastí, o které jde." (SERR, s. 53-54). Konverzační témata zpracována pro databázi SLAN na základě korpusu UčebKo: A. Seznamujeme se A1. Kontaktní informace A2. Odkud jsme? Kde žijeme? A3. Práce / zaměstnání A4. Obyvatelé A5. Jazyky A6. Vzdělání A7.Kdo jsem? A8. Kolik nám je let? B. Dům a domov, okolí B1. Jak vypadá náš dům / byt? B2. Zařizujeme dům / byt B3. Hledáme dům / byt (inzerce) 9 Společný evropský referenční rámec pro jazyky, kap. 4.2 Témata komunikace (s. 53-54), ke stažení zde: https://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahv/spolecnv-evropskv-referencni-ramec-pro-iazvky. MUNI P E D Tento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum uíifečný pro společnost 25 B4. Uklízíme B5.V obchodě B6. Každodenní život B7. Služby B8. V kostele C. Lidé kolem nás C1. Rodina C2. Jací jsme? C3. Životní etapy C4. Náboženství C5. Jak vypadáme? C6. Umění C7. Když něco vlastníme D. Péče o tělo a zdraví D1. Lidské tělo D2. U doktora D3. V lékárně D4. Životní styl D5. V nemocnici / v lázních D6. Závislosti D7. Držíme dietu E. Volný čas a zábava E1. Jaké máme záliby? E2. Slavíme narozeniny E3. Nakupujeme E4. Sportujeme E5. Návštěva E6. Volný čas a zábava E7. Relaxujeme E8. Učíme se jazyky F. Dovolená F1. Jak cestujeme? F2. Co potřebujeme k cestování? F3. Roční období F4. Na dovolené F5. Navštěvujeme památky F6. U moře G. Zvířata G1. Domácí mazlíčci G2. Zoo G3. Zvířata H. Technika a komunikace H1. Elektronika H2. Počítač a internet H3. Technika H4. Komunikace MU N I T A P E D Č R Tento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA. www.tacr.cz Výzkum užitečný pro tpolečnost I. Jídlo a pití 11. V restauraci 12. Vaříme a pečeme 13. Jídlo a pití J. Svátky a tradice J1. Vánoce J2. Velikonoce J3. Svátky J4. Tradice K. Počasí K1. Počasí L. Příroda a životní prostředí L1. Příroda L2. Životní prostředí L3. Zemědělství M. Politika M1. Politika N. Životní situace N1. Životní situace N2. Válka / nepokoje N3. Zločin N4. Nehoda O. Historie a objevy 0 1 . Historie 02. Objevy P. Za kulturou / pracujeme v jedné z oblastí kultury P1. Knihy, časopisy (redakce, nakladatelství) P2. Hudba P3. Filmy / televize P4. Jdeme do divadla / kina R. Věda a výzkum R1. Věda a výzkum S. Potřebuji si vyřídit 51. Na úřadě 52. Na policii 53. Na poště 54. na nádraží T. Podnikáme T I Podnikáme T2. Řemesla UÍIUNI T A P E D Č R Tento projďt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA. www.tacr.cz Vyíkwm uŤifecnypFO spoieinast Funkce „Chci si procvičovat" Nedílnou součástí obou modulů softwaru SLAN je funkce „Chci si procvičovat", která se skládá z textů a interaktivních cvičení. Všechny texty jsou rozděleny dle jazykové úrovně a tématu, všechna cvičení jsou rozdělena dle jazykové úrovně a typu. 'ít S L A N Chci na|ii suva Chci si procvitovll anms exercise texts v A2 anms exercisB text work anms exeiuse lax! family anms exercise te*l introducing v A i ' B l anms exercise tern" pets v B1/B2 anms exercise tent culture anms exercise exercises v A2 názvy misi názvy mi názvy mi názvy mi názvy mi názvy mi názvy ml názvy osob •tce. -rt/ee (psaní z klávesnice 1 tvar) ŕce.-n/es (psaní z klávesnica 2 tvary) -ee. -rtce (psaní z klávesnice doplnení do vaty] lilá (psáni z kláv&sniee 1 tvar) -,'iíč (psarll z Klávesnice 2 tvary) ŕild (psáni z klávesnice 2 Ivary) Obr. 18. Funkce „Chci si procvičovat" v modulu „Jsem student/ka". K textům jsou k dispozici klíče, cvičení jsou interaktivní a jsou vyhodnocována automaticky (po kliknutí na tlačítko „Vyhodnotit"). Cticl najit slova Chci sl procvičovat • Do věty doplňte název mista, která je utvořeno pomocí -ice nebo -nice od lučně zvýrazněného slova. t Místo, kde se pije pivo, je • Dům, kde se léčí nemocný člověk, je • Dům, kde pracuji'radní, j e I • Místo, kam se lidé chodí dívat na kosti, je ; • Silnice, po Ideiě jezdí dálková doprava, je [___ • Led dáváme do [ j . aby v ní byla teplota pod nulou, protože v ní jsou potraviny, t Železné koleje t v o ř i ' ; - ' SSi • Do domu vedou dřevěná vrata a vedle nich je |__ ; | vyhodnotit | Obr. 19. Cvičení A2 - názvy míst - názvy míst -ice, -nice (psaní z klávesnice, doplnění do věty) v modulu „Jsem student/ka". U Vit X T A Tento projekt je spolufinancován se statni I l l podporou Technologické agentury ČR v rámci 1 ™ - L PrOůrQmu ÉTA. LZIPecny pro spoletP E D Č R 28 Chci najít slova etici si procvičovat Do věty doplňte název mista; které je utvořeno pomocí -ice nebo -/wce od tučné zvýrazněného slova. • Místo, kde se pije pivo: je pivnice. • Dům. kde se léčí nemocný člověk, je neemonicef správná odpověď: nemocnice). • Dúm, kde pracují radní, je rádnicef správná odpověď radnice). • Místo, kam se lidé chodí dívat na kosti, je kostnice. • Silnice, po které jezdí dálková doprava, je f správná odpověď: dálnice). • Led dáváme do {správné odpověď: lednice), aby v ní byla teplota pod nulou, protože v níjsou potraviny. • Zalezu* t b i • »:/•••. '-i ši !• •/'(•• i -I • Do domu vedou dřevěná vrata a vedle nich je ( správná odpověď: vrátnice). Vyhodnotit Obr. 20. Vyhodnocené cvičení A2 - názvy míst - názvy míst -ice, -nice (psaní z klávesnice, doplnění do věty) v modulu „Jsem student/ka". V modulu „Jsem lektor/ka" všechny texty a všechna cvičení jsou k dispozici ke stažení ve formátu pracovního listu: a) verze pro studenta, b) verze pro lektora s metodicko-lingvistickým komentářem. MUNI P E D Č R T A Tento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. 29 Seznam obrázků Obr. 1. Titulní stránka softwaru SLAN. Obr. 2. Titulní stránka modulu „Jsem student/ka". Obr. 3. Základní filtry (A2, v češtině), nápověda k vyhledávání. Obr. 4. Základní filtry (A2, v češtině), knížka. Obr. 5. Základní filtry (A2, v češtině), knížka, informace k vyhledávanému slovu. Obr. 6. Základní filtry (A2, v češtině), #j. Obr. 7. Základní filtry (A2, v češtině), #j, informace k slovu zvýrazněnému tučně. Obr. 8. Základní filtry (A2, v češtině), #J. Obr. 9. Základní filtry (A2, v češtině), #pa. Obr. 10. Základní filtry (A2, v češtině), j#. Obr. 11. Základní filtry (A2, v češtině), ář#. Obr. 12. Základní filtry (A2, v češtině), pa. Obr. 13. Základní filtry (A2, v češtině), hledat. Obr. 14. Základní filtry (A2, v češtině), filtr „má význam" (jazyky). Obr. 15. Základní filtry (A2, v češtině), filtr „má význam" (osoby), filtr „začíná na" (pra). Obr. 16. Základní filtry (B1, v češtině), filtr „má význam" (zdrobneliny), filtr „končí na" (áček, ák, átko, ček). Obr. 17. Základní filtry (A2, v češtině), filtr „konverzační téma" (Seznamujeme se), filtr „má význam" (zdrobneliny). Obr. 18. Funkce „Chci si procvičovat" v modulu „Jsem student/ka". Obr. 19. Cvičení A2 - názvy míst - názvy míst -ice, -nice (psaní z klávesnice, doplnění do věty) v modulu „Jsem student/ka". Obr. 20. Vyhodnocené cvičení A2 - názvy míst - názvy míst -ice, -nice (psaní z klávesnice, doplnění do věty) v modulu „Jsem student/ka". Seznam tabulek Tab. 1. Substantiva odvozená pomocí sufixu (čistou sufixací). Tab. 2. Substantiva odvozená pomocí prefixu (čistou prefixací). Tab. 3. Celkový počet substantiv v databázi SLAN. Tab. 4. Podrobné údaje k sémantickým rysům substantiv v databázi SLAN. Jak citovat uživatelskou příručku SOKOLOVA, A., KOLÁŘOVÁ, I. & A. VÁLKOVÁ (2023). Uživatelská příručka k softwaru SLAN. Brno, 2023. MUNI P E D i ento projekt je spolufinancován se statni podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ĚTA. Výzkum užitečný pro společnost 30