BĚLKA, Luboš. Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie (Vaniš and Palát's photograph of Barzi's Great Maitreya and its significance for the visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa : a case study). In Váša, Ondřej. Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou. Praha: Togga, 2023, p. 201-243. ISBN 978-80-7476-228-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie
Name in Czech Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie
Name (in English) Vaniš and Palát's photograph of Barzi's Great Maitreya and its significance for the visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa : a case study
Authors BĚLKA, Luboš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou, p. 201-243, 43 pp. 2023.
Publisher Togga
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60304 Religious studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00134156
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7476-228-4
Keywords in English Buddha Maitreya; Barzi's Great Maitreya; Jokhang Temple; Lhasa; gilded copper statue; Josef Vaniš; Augustin Palát; Tibetan Buddhism; Iconography
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ivona Vrzalová, učo 361753. Changed: 27/2/2024 09:21.
Abstract
Příspěvek pojednává o gigantické soše budoucího Buddhy Maitréji, nazývané Baržiho Čhampa, která se nacházela v hlavní dvoraně chrámu Džokhang ve Lhase. Tato zhruba osmimetrová měděná pozlacená socha byla v roce 1966 maoistickými rudými gardisty zničena a dnes na jejím místě stojí replika, či spíše imitace původní sochy. Přestože šlo o největší sochu v Džokhangu, není známo příliš mnoho fotografií, které by zachycovaly původní podobu před jejím zánikem. Zatím jich bylo publikováno okolo desítky, přičemž od českých, respektive československých autorů pochází zhruba třetina. První, kdo z našinců sochu vyfotografoval a publikoval, byl v prosinci 1954 Josef Vaniš a poslední byl v září 1956 Augustin Palát, a právě jejich fotografie sehrály kardinální roli ve zjištění, že se socha v průběhu času proměňovala – pohybovala rukou. Tuto záhadu změny gesta ruky (sansktsky mudra) v polovině padesátých let se příspěvek pokusí rozlousknout.
Abstract (in English)
The paper discusses the gigantic statue of the future Buddha Maitreya, called Barji Champa, which was located in the main hall of the Jokhang Temple in Lhasa, Tibet. This roughly eight-metre-high gilded copper statue was destroyed by Maoist Red Guards in 1966 and today a replica, or rather an imitation of the original statue, stands in its place. Although it was the largest statue in Jokhang, not many photographs are known to show the original form before its demise. About a dozen of them have been published so far, with about a third coming from Czech or Czechoslovak authors. The first Czech photographer to photograph and publish the statue was Josef Vaniš in December 1954, and the last was Augustin Palát in September 1956, and it was their photographs that played a cardinal role in establishing that the statue had changed over time - that it had moved by hand. The paper will attempt to unravel this mystery of the change in hand gesture (mudra in Sanskrit) in the mid-1950s.
Links
GA23-06406S, research and development projectName: Reprezentace a role tibetského buddhismu v narativech o Tibetu od roku 1950 do současnosti
Investor: Czech Science Foundation, Representations and Role of Tibetan Buddhism in Narratives about Tibet from 1950s to Present
PrintDisplayed: 12/10/2024 15:35