Informační systém MU
NAVRÁTILOVÁ, Jana. Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda. Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2023, roč. 73, č. 1, s. 41-62, 21 s. ISSN 0031-3815. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.2572.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda
Název česky Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda
Název anglicky Pupils’ contrasting their experiences in attainment groups and mixed-ability class: Qualitative probe
Autoři NAVRÁTILOVÁ, Jana.
Vydání Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2023, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.2572
Klíčová slova česky výkonnostní seskupování žáků, heterogenní třída, diferencovaná výuka, druhý stupeň ZŠ, vícepřípadová studie
Klíčová slova anglicky attainment grouping, heterogeneous classroom, differentiated instruction, lower secondary school, multiple-case study
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D., učo 403081. Změněno: 28. 6. 2023 22:01.
Anotace
Předkládaná studie je věnovaná problematice seskupování žáků v prostředí druhého stupně základních škol. Studie si klade za cíl popsat, jak žáci vypovídají o zkušenostech s výukou ve výkonových skupinách, a to především v porovnání s výukou, která probíhá v heterogenní třídě. Studie vychází z dat získaných v rámci vícepřípadové studie. Žákovský pohled ukazuje, že učitelé diferencují výuku spíše ve skupinách než ve společné třídě, nicméně v rámci skupiny již výuka diferencovaná není. Seskupení žáků do výkonových skupin může učitele svádět k užívání unifikovanějších didaktických postupů, které odpovídají potřebám a možnostem skupiny jako celku nikoli měnícím se potřebám jednotlivců uvnitř skupin.
Anotace anglicky
The presented study is devoted to the issue of attainment grouping in lower secondary schools. The study aims to describe and compare students’ experiences with attainment grouping and a mixed-ability class. The study is a part of a project that was designed as a multi-case study mapping the form of attainment grouping of pupils in lower secondary schools. The pupils’ view shows that teachers differentiate their teaching in attainment groups more than in a regular class, but within a group teaching is no longer differentiated. Attainment grouping may tempt teachers to use more unified didactic procedures that respond to the needs and possibilities of the group, rather than to the changing needs of individuals within the attainment groups.
Návaznosti
MUNI/A/1357/2018, interní kód MUNázev: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 24. 7. 2024 10:15