TRAHORSCH, Petr and Hana SVOBODOVÁ. Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022 (Spatial differentiation in contestant success in the district round of the Czech Geography Olympiad in 2021 and 2022). GEOGRAFIE. Czech Geographical Society, 2023, vol. 128, No 3, p. 301-324. ISSN 1212-0014. Available from: https://dx.doi.org/10.37040/geografie.2023.011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022
Name (in English) Spatial differentiation in contestant success in the district round of the Czech Geography Olympiad in 2021 and 2022
Authors TRAHORSCH, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition GEOGRAFIE, Czech Geographical Society, 2023, 1212-0014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.900 in 2022
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00131134
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.37040/geografie.2023.011
UT WoS 001024358400003
Keywords in English geographical competition; Geography Olympiad; gifted pupils; quantitative analysis; spatial differentiation.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 24/1/2024 10:15.
Abstract
Cílem článku je analyzovat výsledky okresních kol Zeměpisné olympiády ČR v letech 2020/2021 a 2021/2022 se zaměřením na prostorovou diferenciaci úspěšnosti při plnění soutěžních úloh. Tato kvantitativně orientovaná studie se snaží odpovědět na otázku: Jakým způsobem jsou prostorově diferencovány výsledky okresního kola Zeměpisné olympiády jako soutěže pro žáky nadané v zeměpise? Pro zodpovězení výzkumné otázky jsme analyzovali celkové výsledky soutěží 2020/2021 a 2021/2022, přičemž jsme se zaměřili především na rozdíly v úspěšnosti mezi jednotlivými kraji. Výsledky analýzy ukázaly významné rozdíly mezi kraji ČR i v rámci některých okresů, zejména Plzeňského a Pardubického kraje, a také významné rozdíly mezi okresy navzájem. Naopak v rámci jiných krajů, například Ústeckého, Karlovarského a Libereckého, nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly.
Abstract (in English)
The aim of the article is to analyse the results of the district round of the Czech Geography Olympiad in 2020/2021 and 2021/2022 with a focus on the spatial differentiation of success in completing the competition’s tasks. This quantitatively oriented study tries to answer the question: In what way are the results of the district round of the Geography Olympiad as a competition for students gifted in geography spatially differentiated? To answer the research question, we analysed the overall results of the 2020/2021 and 2021/2022 competitions, while primarily focusing on the differences in the success rate between regions. The results of the analysis showed significant differences between the regions of Czechia, and within some districts, especially the Plzeň and Pardubice Regions, as well as significant differences between districts. On the other hand, within other regions, for example, the Ústí nad Labem, Karlovy Vary, and Liberec Regions, no statistically significant differences were identified.
PrintDisplayed: 12/10/2024 09:26