J 2023

Modern information and communication technologies and the behavioral changes in adolescents with a psychiatric diagnosis

KACHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Modern information and communication technologies and the behavioral changes in adolescents with a psychiatric diagnosis

Name in Czech

Moderní informační a komunikační technologie a změny chování u adolescentů s psychiatrickou diagnózou

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Individual and Society [Človek a spoločnosť], Košice, Institute of Social Sciences Centre of Social and Psychological Sciences, Slovak Academy of Sciences, 2023, 1335-3608

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00131240

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

adolescent; chování; internet; komunikace; výzkum; závislost; zdraví

Keywords in English

adolescent; behavior; internet; communication; research; addiction; health

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/4/2024 10:40, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

For the current generation of teenagers, computers, smartphones and social networks are seen as a completely natural part of their lives. However, the overuse of social networks has been associated with a number of risks such as the possible development of addiction, procrastination and the negative effects on the psychological, physical and social aspects of health. The aim of the research was to analyze the overuse of modern communication technologies on the behavior of adolescents with a psychiatric diagnosis. The research questions related to the participants’ approach to using the internet, the influence of online activities on their behavior, the causes of risky behavior in cyberspace and the factors enabling these risks to be mitigated. The study adopted a qualitative research design using professional documentation, interviews and observations. These were used to compile and analyze case studies of six participants with a psychiatric diagnosis who had been hospitalized in a medical facility. In the monitored group, there were symptoms of overuse or addiction to the internet accompanied by an excessive preference for online activities, withdrawal symptoms and conflict behavior. All the participants lacked a harmonious family background. During their time in cyberspace, they shared experiences with peers, looked for role models, friends and advice and expected support, understanding, recognition and appreciation. High number of their online contacts contrasted strongly with their low activity in the real social world. They used the internet intensively to compensate for their unfulfilled emotional and sexual areas, needs in family and school life as well as sharing their worries, fears and psychological pain. Problem behavior in cyberspace often led to the occurrence or worsening of psychological problems. The support that teenagers found on the internet did not meet their expectations. The use of modern technologies for teenagers brings a certain satisfaction of needs, stress relief, entertainment and education. People with mental health problems can find temporary relief in the online world. Although in the long run, this approach can be risky if a functional support is missing. Moreover, a good environment at school, reliable friends in the real world, varied and high-quality content of free time play a vital role in preventing the overuse of online activities or addiction to them. It is essential that the adolescent experiences success, reward and positive motivation to receive adequate feedback. Appropriate therapy and counseling services can help in cases where problems occur.

In Czech

Současnou generací teenagerů jsou počítače, chytré telefony a sociální sítě vnímány jako naprosto přirozená součást jejich života. Nicméně nadužívání sociálních sítí bývá spojeno s řadou rizik, jako je možný rozvoj závislosti, prokrastinace a negativní dopady na psychické, fyzické a sociální aspekty zdraví. Cílem výzkumu bylo analyzovat nadužívání moderních komunikačních technologií na chování adolescentů s psychiatrickou diagnózou. Výzkumné otázky se týkaly přístupu účastníků k používání internetu, vlivu online aktivit na jejich chování, příčin rizikového chování v kyberprostoru a faktorů umožňující tato rizika zmírnit. Studie využila kvalitativní výzkumný design, z výzkumných nástrojů analýzu odborné dokumentace, polostrukturované rozhovory a pozorování. Data posloužila k sestavení a analýze případových studií šesti participantů s psychiatrickou diagnózou, kteří byli hospitalizováni ve zdravotnickém zařízení. Ve sledovaném souboru se vyskytly příznaky nadužívání či závislosti na internetu provázené nadměrným upřednostňováním online aktivit, abstinenčními příznaky a konfliktním chováním. Všem účastníkům chybělo harmonické rodinné zázemí. Během svého pohybu v kyberprostoru sdíleli zkušenosti s vrstevníky, hledali vzory, přátele a rady a očekávali podporu, pochopení, uznání a ocenění. Vysoký počet jejich online kontaktů silně kontrastoval s jejich nízkou aktivitou v reálném sociálním světě. Intenzivně využívali internet ke kompenzaci svých nenaplněných citových a sexuálních očekávání, negativního rodinného a školního klimatu i ke sdílení svých starostí, obav a duševní bolesti. Problémové chování v kyberprostoru často vedlo k výskytu nebo zhoršení psychických problémů. Odezva, kterou teenageři našli na internetu, nesplnila jejich očekávání. Využití moderních technologií pro teenagery přináší určité uspokojení potřeb, uvolnění stresu, zábavu a vzdělání. Lidé s duševními problémy mohou najít dočasnou úlevu v online světě, i když z dlouhodobého hlediska může být tento přístup riskantní, pokud chybí funkční podpora. Dobré prostředí ve škole, spolehliví přátelé v reálném světě, pestrá a kvalitní náplň volného času hrají zásadní roli v prevenci nadužívání online aktivit nebo závislosti na nich. Je nezbytné, aby dospívající zažíval pocit úspěchu a odměny, byl pozitivně motivován k získání adekvátní zpětné vazby. V případech problémů může pomoci vhodná terapie a poradenské služby.

Links

MUNI/A/1347/2022, interní kód MU
Name: Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním
Investor: Masaryk University, Specifics of the needs of the educational and socialization processes in children/adults with disabilities/disadvantages