Detailed Information on Publication Record
2023
Queen of Heaven, Queen of Bohemia: Patronage of Religious Writing by Abbess Kunigunde as a Means of Self-Promotion, International Medieval Congress Leeds, 4 July 2023
WEISSAR, TomášBasic information
Original name
Queen of Heaven, Queen of Bohemia: Patronage of Religious Writing by Abbess Kunigunde as a Means of Self-Promotion, International Medieval Congress Leeds, 4 July 2023
Name in Czech
Královna nebes, královna česká: Donátorství duchovního písemnictví abatyše Kunhuty jako prostředek sebepropagace, Mezinárodní středověký kongres Leeds, 4. července 2023
Authors
Edition
International Medieval Congress Leeds 2023, 2023
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
afektivní devoce; abatyše Kunhuta; Pasionál abatyše Kunhuty; imitatio Mariae; afektivní performance
Keywords in English
affective devotion; abess Kunigunde of Bohemia; Passional of Abess Kunigunde; imitatio Mariae; performance of devotion
Tags
International impact
Změněno: 29/1/2024 14:50, Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar
V originále
The paper presented the eldest daughter of Ottokar II, Kunigunde of Bohemia, who became abbes of the Convent of Saint George at Prague Castle, the oldest Benedictine nunnery in the region, in 1302. A mother of two, and the only female progeny of the Bohemian ruling House of Přemyslids, Kunigunde must have experienced considerable pressure to re-enter the royal marriage market after her encloisterment. To secure her position as the sworn bride of Christ, she commissioned a series of religious texts promoting the affective devotion towards Christ and Virgin Mary for her personal usage and communal worship of her nuns. Through the mimetic devotional practices prescribed in these works, known as imitatio Mariae, or emulation of the Virgin, Kunigunde not only secured her position as a celibate woman, but placed herself (almost) on a par with the Mother of God herself. To the same effect, she had herself depicted in the front page of a luxurious manuscript, known as the Passional of Abbess Kunigunde, as a venerated patron of the convent, the image most probably subject to communal veneration after her death.
In Czech
Příspěvek představil nejstarší dceru Otakara II., Kunhutu Přemyslovnu, která se v roce 1302 stala abatyší kláštera svatého Jiří na Pražském hradě, nejstaršího benediktinského kláštera v regionu. Kunhuta, matka dvou dětí a jediný ženský potomek českého vládnoucího rodu Přemyslovců, musela po svém vstupu do kláštera zažívat značný tlak, aby se znovu zapojila do královského sňatkového trhu. Aby si zajistila pozici Kristovy zaslíbené nevěsty, objednala pro svou osobní potřebu a pro společné uctívání svými jeptiškami řadu náboženských textů propagujících afektivní úctu ke Kristu a Panně Marii. Prostřednictvím mimetických zbožných praktik předepsaných v těchto dílech, známých jako imitatio Mariae neboli napodobování Panny Marie, si Kunhuta nejen upevnila své postavení ženy žijící v celibátu, ale postavila se (téměř) na roveň samotné Matce Boží. Za stejným účelem se nechala vyobrazit na titulní straně luxusního rukopisu, známého jako Pasionál abatyše Kunhuty, jako uctívaná patronka kláštera, přičemž tento obraz byl po její smrti nejspíše předmětem společné úcty.