RUSINKO, Marcela and Radka NOKKALA MILTOVÁ. Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů? (Art Museums, Collecting Art and Provenance Research in Dialogue. Stories of Art History vs. Stories of Objects and Owners?). In Anežka Bartlová - Hana Buddeus. Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem. Ústí nad Labem - Praha: Univerzita J. E. Purkyně - ÚDU AV ČR, v.v.i., 2022, p. 64-66. ISBN 978-80-7561-392-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?
Name in Czech Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?
Name (in English) Art Museums, Collecting Art and Provenance Research in Dialogue. Stories of Art History vs. Stories of Objects and Owners?
Authors RUSINKO, Marcela and Radka NOKKALA MILTOVÁ.
Edition Ústí nad Labem - Praha, Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem, p. 64-66, 3 pp. 2022.
Publisher Univerzita J. E. Purkyně - ÚDU AV ČR, v.v.i.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7561-392-9
Keywords (in Czech) Provenienční výzkum; Objednavatelé; Akvizice; Muzea umění.
Keywords in English Art Museums; Collecting Art; Provenance Research; Patrons.
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D., učo 16236. Changed: 27/7/2023 10:19.
Abstract
Poznatky posledních desetiletí kontinuálně poukazují, nakolik je potřebné studovat jednotlivé umělecké artefakty nejen v souvislostech jejich stylového zařazení, významu či autorství, ale rovněž v kontextu sociálních interakcí a manipulací, navázaných na historickou stopu individuálních předmětů hmotné kultury. Objednavatelé, donátoři, sběratelé či majitelé, případně další institucionální život, jenž zkoumané a spravované předměty podstupují, tvoří významnou, přesto v našem prostředí opakovaně upozaďovanou vrstvu historické paměti. Dějiny uměleckého sběratelství a provenienční výzkum takto mohou být – napříč metodologickými přístupy i historickými periodami – nejen účinným interpretačním klíčem k uchopení komplexních historických fenoménů, otázek dobového vkusu či na kritickém diskursu postavených muzejních expozic. Mohou však být i platformou, v jejímž rámci se aktivně protnou cesty akademických pracovišť, muzeí umění a památkových ústavů, či uměleckého trhu. Takto vedený dialog pak může být i branou k jeho intenzifikaci v rovině trans-disciplinární a především mezinárodní.
Abstract (in English)
Findings from the past decades evidence the importance of studying artistic artefacts not only in terms of their style characteristics, meaning or authorship, but also in the context of social interactions and manipulations linked to the historical traces left by the individual “objects of material culture”. Patrons, donors, collectors, together with further institutional life that researched objects undergo create an important layer of historical memory arguably still underestimated in our historiography. Therefore, this panel suggests that history of art collecting, and provenance research performed in dialogue offers an effective interpretation tool to examine complex historical phenomena across the methodological approaches and/or historical periods. Such historical phenomena range from questions of period taste to museum expositions built on critical discourse. The proposed way forward could ideally provide a platform where the paths of academic institutions, art museums, heritage institutes and art markets cross in an active way. Hence, the dialogue represents a pathway to its intensification on transdisciplinary and transnational level.
PrintDisplayed: 15/7/2024 17:57