J 2023

Moralinis ugdymas pagal Joną Dlugošą ir jo įtaka šventajam Kazimierui

MATIAŠKO, Jozef Mário

Basic information

Original name

Moralinis ugdymas pagal Joną Dlugošą ir jo įtaka šventajam Kazimierui

Name in Czech

Morální výchova podle Jana Długosze a jeho vliv na svatého Kazimíra

Name (in English)

Moral Education According to Jan Długosz and His Influence on Saint Casimir

Authors

MATIAŠKO, Jozef Mário (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

SOTER, Kaunas, Vytauto Didžiojo universitetas, 2023, 1392-7450

Other information

Language

Lithuanian

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Lithuania

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00131342

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

moral education; Jan Długosz; Saint Casimir; royal sanctity; Jagellonian dynasty

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 1/3/2024 14:15, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Įprasta strategija, naudojama nagrinėjant moralinių vertybių mokymąsi vėlyvųjų viduramžių aristokratų visuomenėje, yra požiūris į jį kaip į padėties visuomenėje ir pasaulietinės dvaro mados įteisinimą. Tačiau tam tikri faktai suteikia mums kitokio žvilgsnio galimybių. Mūsų žiniomis, iki šiol nė viename tyrime nebuvo nagrinėtas glaudus Lenkijos kunigaikščio Kazimiero (1458-1484) ir jo mokytojo Jano Długoszo ryšys. Šiame tyrime daroma prielaida apie moralinių vertybių perdavimo per ugdymą galimybę. Istorinių šaltinių analizė leidžia daryti išvadą, kad mokytojas galėjo daryti įtaką kunigaikščiui Kazimierui per viduramžių karališkojo šventumo ir Dievo teisingumo teoriją. J. Długoszas sukūrė moralinio ugdymo koncepciją, išdėstytą veikale Annales seu cronicae. Jo motyvacija rėmėsi krikščioniškuoju pamaldumu ir atsakomybės už visuomenę jausmu. Jis sąmoningai naudojo idealizuotų krikščionių valdovų (daugiausia Jogailaičių) gyvenimo istorijas, kad mokytų kunigaikštį krikščioniškųjų vertybių. Jo paties protėvių moralinė patirtis turėjo paruošti kunigaikštį jo atsakomybei.

In Czech

Běžnou strategií používanou při studiu učení morálních hodnot v pozdně středověké aristokratické společnosti je přistupovat k němu jako k legitimizaci postavení ve společnosti a světské dvorské módě. Některé skutečnosti nám však poskytují možnosti jiného pohledu. Pokud je nám známo, žádná studie se dosud nezabývala úzkým vztahem polského knížete Kazimíra (1458-1484) a jeho učitele Jana Długosze. Tento výzkum předpokládá možnost předávání morálních hodnot prostřednictvím vzdělání. Analýza historických pramenů nás vede k závěru, že učitel mohl ovlivňovat knížete Kazimíra prostřednictvím středověké teorie královské svatosti a Boží spravedlnosti. J. Długosz vytvořil svou koncepci mravní výchovy, uvedenou v Annales seu cronicae. Jeho motivace vycházela z křesťanské zbožnosti a pocitu odpovědnosti za společnost. Záměrně využíval životní příběhy idealizovaných křesťanských panovníků (především Jagellonců), aby knížete poučil o křesťanských hodnotách. Morální zkušenost vlastních předků měla knížete připravit na jeho odpovědnost.

Links

MUNI/A/1358/2022, interní kód MU
Name: Kde stojí historiografie v 21. století?
Investor: Masaryk University, Where does historiography stand in the 21st century?