C
2023
Czech School Reforms : Between East and West.
NOVOTNÝ, Petr, Dominik DVOŘÁK and Michaela DVOŘÁKOVÁ
Basic information
Original name
Czech School Reforms : Between East and West.
Name in Czech
České školské reformy : Mezi východem a západem
Authors
NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dominik DVOŘÁK (203 Czech Republic) and Michaela DVOŘÁKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Cham, School Policy Reform in Europe, p. 213-235, 23 pp. Educational Governance Research, Vol. 22, 2023
Other information
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/23:00131343
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
aktéři; česko; post-socialismus; školská politika; školské reformy
Keywords in English
Actors; Czechia; Post-socialism; School policy; School reforms
Tags
International impact, Reviewed
V originále
The chapter on Czech school policy reforms in the context of Central and Eastern Europe examines the role of local actors and international influences within individual school reforms. It describes and analyses examples of policy decisions and network-driven school reform initiatives through the series of school reforms that took place in the second half of the twentieth century and two decades of the present century. The central part of the chapter presents the post-socialist school reform transformations and the interplay between local and transnational actors. The chapter then discusses whether small and medium-sized countries such as Czechia are in a position to create an original functional school education model.
In Czech
Kapitola o reformách české školské politiky v kontextu střední a východní Evropy zkoumá roli místních aktérů a mezinárodních vlivů v rámci jednotlivých školských reforem. Popisuje a analyzuje příklady politických rozhodnutí a iniciativ školské reformy iniciovaných sítěmi aktérů v kontextu série školských reforem, které proběhly ve druhé polovině dvacátého století a ve dvou desetiletích tohoto století. Ústřední část kapitoly představuje postsocialistické školské reformy a souhru mezi místními a nadnárodními aktéry. Kapitola poté pojednává o tom, zda jsou malé a střední země, jako je Česko, schopny vytvořit originální funkční model školního vzdělávání.
Links
MUNI/FF-DEAN/1520/2022, interní kód MU | Name: Zpracování kapitoly ke školským reformám pro kolektivní monografii School Policy Reform in Europe | Investor: Masaryk University, Completion of the chapter on Czech school policy for the collective monograph School Policy Reform in Europe, FA Dean's program |
|
Displayed: 10/11/2024 07:38