C 2023

Czech School Reforms : Between East and West.

NOVOTNÝ, Petr, Dominik DVOŘÁK and Michaela DVOŘÁKOVÁ

Basic information

Original name

Czech School Reforms : Between East and West.

Name in Czech

České školské reformy : Mezi východem a západem

Authors

NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dominik DVOŘÁK (203 Czech Republic) and Michaela DVOŘÁKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Cham, School Policy Reform in Europe, p. 213-235, 23 pp. Educational Governance Research, Vol. 22, 2023

Publisher

Springer

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00131343

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-3-031-35433-5

DOI

http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-35434-2_10

Keywords (in Czech)

aktéři; česko; post-socialismus; školská politika; školské reformy

Keywords in English

Actors; Czechia; Post-socialism; School policy; School reforms

Tags

rivok

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/6/2024 11:10, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ

V originále

The chapter on Czech school policy reforms in the context of Central and Eastern Europe examines the role of local actors and international influences within individual school reforms. It describes and analyses examples of policy decisions and network-driven school reform initiatives through the series of school reforms that took place in the second half of the twentieth century and two decades of the present century. The central part of the chapter presents the post-socialist school reform transformations and the interplay between local and transnational actors. The chapter then discusses whether small and medium-sized countries such as Czechia are in a position to create an original functional school education model.

In Czech

Kapitola o reformách české školské politiky v kontextu střední a východní Evropy zkoumá roli místních aktérů a mezinárodních vlivů v rámci jednotlivých školských reforem. Popisuje a analyzuje příklady politických rozhodnutí a iniciativ školské reformy iniciovaných sítěmi aktérů v kontextu série školských reforem, které proběhly ve druhé polovině dvacátého století a ve dvou desetiletích tohoto století. Ústřední část kapitoly představuje postsocialistické školské reformy a souhru mezi místními a nadnárodními aktéry. Kapitola poté pojednává o tom, zda jsou malé a střední země, jako je Česko, schopny vytvořit originální funkční model školního vzdělávání.

Links

MUNI/FF-DEAN/1520/2022, interní kód MU
Name: Zpracování kapitoly ke školským reformám pro kolektivní monografii School Policy Reform in Europe
Investor: Masaryk University, Completion of the chapter on Czech school policy for the collective monograph School Policy Reform in Europe, FA Dean's program
Displayed: 10/11/2024 07:38