NOVOTNÝ, Petr, Dominik DVOŘÁK and Michaela DVOŘÁKOVÁ. Czech School Reforms : Between East and West. In Krejsler, John Benedicto; Moos, Lejf. School Policy Reform in Europe. Cham: Springer, 2023, p. 213-235. Educational Governance Research, Vol. 22. ISBN 978-3-031-35433-5. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-35434-2_10.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Czech School Reforms : Between East and West.
Name in Czech České školské reformy : Mezi východem a západem
Authors NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dominik DVOŘÁK (203 Czech Republic) and Michaela DVOŘÁKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Cham, School Policy Reform in Europe, p. 213-235, 23 pp. Educational Governance Research, Vol. 22, 2023.
Publisher Springer
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00131343
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-3-031-35433-5
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-35434-2_10
Keywords (in Czech) aktéři; česko; post-socialismus; školská politika; školské reformy
Keywords in English Actors; Czechia; Post-socialism; School policy; School reforms
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 10/3/2024 20:31.
Abstract
The chapter on Czech school policy reforms in the context of Central and Eastern Europe examines the role of local actors and international influences within individual school reforms. It describes and analyses examples of policy decisions and network-driven school reform initiatives through the series of school reforms that took place in the second half of the twentieth century and two decades of the present century. The central part of the chapter presents the post-socialist school reform transformations and the interplay between local and transnational actors. The chapter then discusses whether small and medium-sized countries such as Czechia are in a position to create an original functional school education model.
Abstract (in Czech)
Kapitola o reformách české školské politiky v kontextu střední a východní Evropy zkoumá roli místních aktérů a mezinárodních vlivů v rámci jednotlivých školských reforem. Popisuje a analyzuje příklady politických rozhodnutí a iniciativ školské reformy iniciovaných sítěmi aktérů v kontextu série školských reforem, které proběhly ve druhé polovině dvacátého století a ve dvou desetiletích tohoto století. Ústřední část kapitoly představuje postsocialistické školské reformy a souhru mezi místními a nadnárodními aktéry. Kapitola poté pojednává o tom, zda jsou malé a střední země, jako je Česko, schopny vytvořit originální funkční model školního vzdělávání.
PrintDisplayed: 27/5/2024 05:45