D 2023

The Transformation of Parent-Child Leisure Time in Primary School During the COVID-19 Pandemic

STŘÍTESKÁ, Monika, Tomáš ČECH and Jana HRADILOVÁ

Basic information

Original name

The Transformation of Parent-Child Leisure Time in Primary School During the COVID-19 Pandemic

Name in Czech

Proměna společně tráveného volného času rodiče s dítětem na prvním stupni ZŠ během pandemie COVID-19

Authors

STŘÍTESKÁ, Monika, Tomáš ČECH and Jana HRADILOVÁ

Edition

Coimbra, 2023

Publisher

ICLEL International Conference on Lifelong Education and Leadership for All

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Portugal

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

volný čas; interakce rodiče a dítěte; základní škola; pandemie covid-19

Keywords in English

Leisure time; Parent – child interaction; Primary school; Covid-19 pandemic

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/2/2024 16:05, PhDr. Lukáš Pecha, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper deals with transformation of parent-child leisure time in primary school during the COVID-19 pandemic. The aim of the paper is to analyze the transformation of parents' homeoffice time spent together during the pandemic with at least one child in elementary school from 1st to 4th grade. Each family coped with the pandemic differently and this situation affected their leisure time otherwise. The Czech Republic itself was one of the countries that had schools and leisure facilities closed for the longest period of time, and the protective measures were very strict. All of the above naturally had an impact on the mental health of both adults and children, and in most cases, as far as research can show, these were negative phenomena. For this project, we choose those parents who simultaneously worked at the home office and took care of at least one child in distance education. So there are two significant factors here. The first one is that the parent was in almost constant contact with the child. Furthermore, they did not lose their job, so there was still income coming into the family and usually no financial crisis emerged. The research was planned to be qualitative, and data were collected through a semi-structured interview among parents.The research sample includes 5 women (4 teachers and 1 non-teacher) who have always had at least one child in distance education. An anchored theory method will be used to analyse the identified information, which includes open, axial and selective coding. The data will be subjected to further analysis with conclusions for possible future research.

In Czech

Příspěvek se zabývá proměnou volného času rodičů a dětí na základní škole v období pandemie COVID-19. Cílem příspěvku je analyzovat proměnu společně tráveného času rodičů doma během pandemie s alespoň jedním dítětem na základní škole od 1. do 4. třídy. Každá rodina se s pandemií vyrovnávala jinak a tato situace jinak ovlivnila jejich volný čas. Samotná Česká republika patřila k zemím, které měly nejdéle zavřené školy a volnočasová zařízení a ochranná opatření byla velmi přísná. Všechny výše uvedené skutečnosti měly samozřejmě dopad na duševní zdraví dospělých i dětí, a pokud lze z výzkumů vyčíst, jednalo se ve většině případů o negativní jevy. Pro tento projekt jsme vybrali ty rodiče, kteří současně pracovali v domácnosti a starali se alespoň o jedno dítě v dálkovém studiu. Jsou zde tedy dva významné faktory. Prvním z nich je, že rodič byl s dítětem v téměř nepřetržitém kontaktu. Navíc nepřišli o práci, takže do rodiny stále plynul příjem a obvykle nevznikla žádná finanční krize. Výzkum byl plánován jako kvalitativní a data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru mezi rodiči. výzkumný vzorek zahrnuje 5 žen (4 učitelky a 1 neučitelku), které měly vždy alespoň jedno dítě v distančním vzdělávání. K analýze zjištěných informací bude použita metoda zakotvené teorie, která zahrnuje otevřené, axiální a selektivní kodování. Data budou podrobeny další analýze se závěry pro případný budoucí výzkum.