Les nouvelles approches des textes littéraires en didactique de FLE
LUBĚNOVÁ MORALES, Anna. Les nouvelles approches des textes littéraires en didactique de FLE (New approaches to literary texts in FFL didactics). In IV. Mezinárodní studentské kolokvium CIFRE. 2023. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Les nouvelles approches des textes littéraires en didactique de FLE |
Name in Czech | Nové přístupy k literárním textům v didaktice francouzštiny |
Name (in English) | New approaches to literary texts in FFL didactics |
Authors | LUBĚNOVÁ MORALES, Anna. |
Edition | IV. Mezinárodní studentské kolokvium CIFRE, 2023. |
Other information | |
---|---|
Original language | French |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | Odkaz na stránky IV. mezinárodního studentského kolokvia |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | čtení ve francouzštině; literární text v hodinách francouzštiny; autentický literární text; dotazníkové šetření; kvantitativní výzkum; autorský web |
Keywords in English | reading in French; literary text in a French language classroom; authentic literary text; questionnaire survey; quantitative research; website |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Mgr. Anna Luběnová Morales, učo 471717. Changed: 18/9/2024 10:14. |
Abstract |
---|
Dans les méthodes basées prioritairement sur la communication, la littérature a été souvent marginalisée. Or, à la suite d’un questionnaire proposé aux enseignant.e.s tchèques du FLE, on peut constater que le travail avec les documents authentiques intéresse le public des enseig-nant.e.s, mais aussi qu’il y a un manque de ressources de travail avec les textes littéraires pour les classes de FLE. La présente contribution montre d’abord plus en détail les résultats de la recherche et puis, elle se veut une réflexion sur les objectifs des activités variées, créées à la base de la lecture des textes authentiques littéraires avec les adolescents dans les classes de FLE. Enfin, sera présenté un site web, développé pour les en-seignant.e.s dans le cadre d’un projet doctoral avec le but d’appuyer le plus efficacement possible des habitudes et des nouvelles possibilités de la lecture dans les classes de FLE. |
Abstract (in Czech) |
---|
V učebnicích, které se primárně zaměřují na rozvoj komunikační kompetence, byla často literatura marginalizována. Na základě dotazníku navrženého pro vyučující francouzštiny však vidíme, že práce s autentickými dokumenty je pro učitelskou veřejnost nejen zajímavá, ale také důležitá, především pro nedostatek zdrojů pro práci s literárními texty v hodinách francouzského jazyka. Jde o prezentaci dosavadních výsledků výzkumu a následné analýzy získaných dat. Součástí prezentace je i zamyšlení nad možnými aktivitami, vytvořenými na základě četby autentických literárních textů s dospívajícími v hodinách francouzštiny. Nakonec byly představeny webové stránky vytvořené pro vyučující francouzštiny v rámci doktorského projektu s cílem co nejefektivněji podpořit návyky a nové možnosti čtení a práce s autentickým literárním textem ve francouzštině na úrovni B1. |
Abstract (in English) |
---|
Literature has often been marginalized in textbooks that primarily focus on the development of communicative competence. However, based on a questionnaire survey designed for teachers of FFL in the Czech republic, we can see that working with authentic documents is not only interesting for the FFL teachers' community, but also important, especially due to the lack of resources for working with authentic literary texts in FFL classes. The presentation introduces research results to date and the subsequent analysis of the obtained data. The presentation also includes a reflection on possible activities created on the basis of reading authentic literary texts with teenagers in FFL classrooms. Finally, a website created for FFL teachers as part of a doctoral project was presented with the aim of most effectively supporting the habits and new possibilities of reading and working with authentic literary texts in FFL classrooms at the B1 level. |
PrintDisplayed: 4/10/2024 21:17