k 2023

The quality of professional social work education: the philosophy of capabilities in the education system in England

NAVRÁTIL, Pavel

Basic information

Original name

The quality of professional social work education: the philosophy of capabilities in the education system in England

Name in Czech

Kvalita profesního vzdělávání v sociální práci: filozofie capability ve vzdělávacím systému v Anglii

Name (in English)

The quality of professional social work education: the philosophy of capabilities in the education system in England

Edition

Ninth Online International E-Conference on Advances in Engineering, Technology and Management - ICETM 2023, 2023

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Keywords (in Czech)

sociální práce, vzdělávání, capability, Anglie

Keywords in English

social work, education, capabalities, England
Změněno: 8/8/2023 10:45, doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.

Abstract

V originále

The aim of this paper is to answer the question: "What are the current foundations of the social work education system in England and whether and how they can be used to reform the social work education system in the Czech Republic". While social work education in the Czech Republic is yet to be reformed, England has taken a number of measures over the past decade to promote the quality of training for helping professionals in social services. One of these has been the development of a holistic approach that links and unifies qualification training and creates a coherent concept of professional learning and development. This has been the Professional Capability Framework (the Framework) in England since 2012, which has been progressively rolled out across social work - from qualifying training to continuing education programs for highly skilled strategic staff [1].

In Czech

Cílem příspěvku je odpovědět na otázku: "Jaké jsou současné základy systému vzdělávání v sociální práci v Anglii a zda a jak je lze využít pro reformu systému vzdělávání v sociální práci v České republice". Zatímco vzdělávání v sociální práci v České republice na reformu teprve čeká, Anglie přijala v posledním desetiletí řadu opatření na podporu kvality vzdělávání pomáhajících profesionálů v sociálních službách. Jedním z nich byl rozvoj holistického přístupu, který propojuje a sjednocuje kvalifikační vzdělávání a vytváří ucelenou koncepci profesního vzdělávání a rozvoje. Od roku 2012 tak v Anglii funguje Rámec profesních schopností (dále jen Rámec), který se postupně zavádí napříč sociální prací - od kvalifikačního vzdělávání až po programy dalšího vzdělávání pro vysoce kvalifikované strategické pracovníky [1].