Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{2301539, author = {Musilová, Helena}, address = {Ústí nad Labem}, booktitle = {Infrastruktury (dějin) umění : Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění}, editor = {Bartlová, Anežka; Buddeus, Hana}, keywords = {cayc; Argentina; Jiří Kotalík; Jorge Glusberg; National Gallery in Prague}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Ústí nad Labem}, isbn = {978-80-88283-73-7}, pages = {315-324}, publisher = {Artefactum}, title = {cayc a výstava 121 grabados checoslovacos}, url = {https://www.udu.cas.cz/cz/knihy/infrastruktury-dejin-umeni-642}, year = {2022} }
TY - JOUR ID - 2301539 AU - Musilová, Helena PY - 2022 TI - cayc a výstava 121 grabados checoslovacos PB - Artefactum CY - Ústí nad Labem SN - 9788088283737 KW - cayc KW - Argentina KW - Jiří Kotalík KW - Jorge Glusberg KW - National Gallery in Prague UR - https://www.udu.cas.cz/cz/knihy/infrastruktury-dejin-umeni-642 N2 - V květnu 1972 byla v Buenos Aires v Argentině otevřena výstava 121 grabados checoslovacos. Výstavu organizovalo Ministerstvo kultury ČSR, vystavena byla kolekce děl vzniklých v letech 1964 až 1971 od 22 autorů vybraných Národní galerií v Praze, která také díla ministerstvu smluvně svěřila do bezplatného užívání. Za československou stranu pořadatelem výstavy bylo (již normalizované) Ministerstvo kultury Československé republiky – a v Argentině se konala pod hlavičkou cayc. Tato aktivní organizace vznikla v srpnu 1968 z iniciativy původem německého architekta, konceptuálního výtvarníka a kulturního aktivisty Jorge Glusberga jako pracovní Estudios de Arte y Comunicación, začátkem roku 1969 byla přejmenovaná na Centro de Arte y Comunicación (cayc). Cayc se zrodil v mimořádně komplikovaném politickém prostředí Argentině druhé poloviny šedesátých let, s vizí, že současné, zejména experimentální umění může být nástrojem společenské a politické změny. V kontextu takto radikálně nastaveného programu je československá, oficiálními institucemi připravená výstava grafik poměrně překvapivá, představuje klasické až konvenční práce, které prakticky v ničem nenavazují na radikální program, který cayc realizoval. Příspěvek se věnoval okolnostem a možným důvodům vzniku této výstavy a případný dopad na další kulturní, politické či obchodní vztahy s tímto regionem. ER -
MUSILOVÁ, Helena. cayc a výstava 121 grabados checoslovacos. In Bartlová, Anežka; Buddeus, Hana. \textit{Infrastruktury (dějin) umění : Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění}. Ústí nad Labem: Artefactum, 2022, s.~315-324. ISBN~978-80-88283-73-7.
|