Detailed Information on Publication Record
2023
Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu
STARÝ NOVOTNÝ, VítBasic information
Original name
Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu
Name in Czech
Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu
Name (in English)
Character Name Generator for Creative Writing in LuaTeX
Authors
STARÝ NOVOTNÝ, Vít (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Zpravodaj CSTUG, Brno, CSTUG, 2023, 1211-6661
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14330/23:00131397
Organization unit
Faculty of Informatics
Keywords (in Czech)
tvůrčí psaní; trie; jazykové modely; LuaTeX; Lua; expl3; xparse
Keywords in English
creative writing; trie; language models; LuaTeX; Lua; expl3; xparse
Tags
Reviewed
Změněno: 10/8/2023 11:00, RNDr. Vít Starý Novotný, Ph.D.
V originále
Známý výrok informatika Phila Karltona říká, že na informatice jsou obtížné pouze dvě věci: vyprazdňování cache a přidělování jmen. Své o tom vědí i spisovatelé, kteří musí kromě příběhu a světa vymyslet jména všech svých příběhových postav. V tomto článku vyvineme jazykový model, který spisovatelům umožní automaticky generovat jména postav při tvůrčím psaní v LuaTeXu. Kromě pomoci při tvůrčím psaní si představíme i další možná použití jazykových modelů v LuaTeXu, jako je automatické přepínání vzorů dělení slov podle aktuálního jazyka a generování výplňového textu. TeXnicky zaměřeným čtenářům článek poslouží jako prvotní seznámení s programovacími jazyky Lua a expl3 a s LaTeXovým balíčkem xparse pro přípravu uživatelských rozhraní.
In English
A famous dictum of the computer scientist Phil Karlton says that there are only two difficult things in computer science: cache invalidation and naming things. This is also true in creative writing, where authors have to come up not just with a story and a setting but also the names of all their fictional characters. In this article, we develop a language model in LuaTeX, which allows authors to automatically generate names for their characters. Besides creative writing, we also discuss other uses of language models in LuaTeX, namely the automatic switching of hyphenation patterns based on the current language and blind text generation. For the TeXnically-minded users, the article acts as an introduction to the programming languages of Lua and expl3, and also the xparse LaTeX package for defining document commands in LaTeX.