STARÝ NOVOTNÝ, Vít. Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu (Character Name Generator for Creative Writing in LuaTeX). Zpravodaj CSTUG. Brno: CSTUG, 2023, vol. 33, 1-2, p. 3-38. ISSN 1211-6661. Available from: https://dx.doi.org/10.5300/2023-1-2/3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu
Name in Czech Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu
Name (in English) Character Name Generator for Creative Writing in LuaTeX
Authors STARÝ NOVOTNÝ, Vít (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Zpravodaj CSTUG, Brno, CSTUG, 2023, 1211-6661.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW DOI
RIV identification code RIV/00216224:14330/23:00131397
Organization unit Faculty of Informatics
Doi http://dx.doi.org/10.5300/2023-1-2/3
Keywords (in Czech) tvůrčí psaní; trie; jazykové modely; LuaTeX; Lua; expl3; xparse
Keywords in English creative writing; trie; language models; LuaTeX; Lua; expl3; xparse
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Vít Starý Novotný, Ph.D., učo 409729. Changed: 10/8/2023 11:00.
Abstract
Známý výrok informatika Phila Karltona říká, že na informatice jsou obtížné pouze dvě věci: vyprazdňování cache a přidělování jmen. Své o tom vědí i spisovatelé, kteří musí kromě příběhu a světa vymyslet jména všech svých příběhových postav. V tomto článku vyvineme jazykový model, který spisovatelům umožní automaticky generovat jména postav při tvůrčím psaní v LuaTeXu. Kromě pomoci při tvůrčím psaní si představíme i další možná použití jazykových modelů v LuaTeXu, jako je automatické přepínání vzorů dělení slov podle aktuálního jazyka a generování výplňového textu. TeXnicky zaměřeným čtenářům článek poslouží jako prvotní seznámení s programovacími jazyky Lua a expl3 a s LaTeXovým balíčkem xparse pro přípravu uživatelských rozhraní.
Abstract (in English)
A famous dictum of the computer scientist Phil Karlton says that there are only two difficult things in computer science: cache invalidation and naming things. This is also true in creative writing, where authors have to come up not just with a story and a setting but also the names of all their fictional characters. In this article, we develop a language model in LuaTeX, which allows authors to automatically generate names for their characters. Besides creative writing, we also discuss other uses of language models in LuaTeX, namely the automatic switching of hyphenation patterns based on the current language and blind text generation. For the TeXnically-minded users, the article acts as an introduction to the programming languages of Lua and expl3, and also the xparse LaTeX package for defining document commands in LaTeX.
PrintDisplayed: 25/8/2024 15:43