W 2023

Základní školy v kontextu vzdělávací politiky ČR

HORÁKOVÁ, Markéta and Gabriela VACEKOVÁ

Basic information

Original name

Základní školy v kontextu vzdělávací politiky ČR

Name (in English)

Elementary schools in the context of the educational policy of the Czech Republic

Authors

HORÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Gabriela VACEKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Uspořádání workshopu

Field of Study

50601 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/23:00131403

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

základní školy; vzdělávání; vzdělávací politika; povinná školní docházka; inkluze; ředitelé škol; učitelé

Keywords in English

elementary schools; education; educational policy; compulsory school attendance; inclusion; school principals; teachers

Tags

Změněno: 25/3/2024 15:05, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Předmětem workshopu byla jednak prezentace odborníka z praxe, a dále pak skupinová prezentace studentů a následná diskuze návrhu krátkodobé koncepce/strategie rozvoje školství na úrovni primárního vzdělávání ve vybrané lokalitě v ČR. Na základě relevantní a komplexní analýzy dostupných dat a jejich následného zhodnocení byly vymezeny možnosti a potenciál rozvoje vzdělávání ve vybrané lokalitě v krátkodobém až střednědobém horizontu (období 3-5 let). Konkrétně předložená koncepce/strategie obsahovala tři části: výchozí stav, návrh konkrétních strategických cílů a priorit, a návrh konkrétních opatření. Tento materiál představuje podklad pro směřování a rozhodování relevantních institucí v této lokalitě.

In English

The subject of the workshop was a presentation by an expert in practice, and then a group presentation by students and a subsequent discussion of the proposal of a short-term concept/strategy for the development of education at the level of primary education in a selected locality in the Czech Republic. On the basis of a relevant and comprehensive analysis of the available data and their subsequent evaluation, the possibilities and potential of the development of education in the selected locality in the short to medium term (period of 3-5 years) were defined. Specifically, the presented concept/strategy contained three parts: a baseline, a proposal for specific strategic goals and priorities, and a proposal for specific measures. This material represents the basis for the direction and decision-making of the relevant institutions in this location.