V originále
Ravenna. Dnes provinční severoitalské město, dříve proslulá pozdně antická metropole a hlavní město Západořímské říše. O dobách její největší slávy dnes svědčí řada pozoruhodných staveb, jejichž stěny zdobí zářící skleněné mozaiky. Jednou z nich je i kostel svatého Vitalia – San Vitale – v jehož presbytáři jsou dodnes k vidění mimo jiné portréty císaře Justiniána, který Ravennu dobývá kolem roku 540, a jeho ženy, císařovny Teodory. Nakolik se v pozdní antice prolínala světská a církevní moc a byl ve středověku politický marketing výhradně záležitostí císařského dvora? A jakou roli hrály v raně křesťanském světě ženy? Na otázky archeologa Jiřího Macháčka odpovídá historik umění Ivan Foletti ve třetím pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá.
In English
Ravenna. Today a provincial northern Italian city, formerly a famous late antique metropolis and capital of the Western Roman Empire. Today, many remarkable buildings, whose walls are decorated with shining glass mosaics, bear witness to the days of its greatest glory. One of these is the Church of San Vitale, whose presbytery still displays, among other things, portraits of the Emperor Justinian, who conquered Ravenna around 540, and his wife, the Empress Theodora. To what extent did secular and ecclesiastical power intermingle in late antiquity, and was political marketing in the Middle Ages exclusively a matter for the imperial court? And what role did women play in the early Christian world? Art historian Ivan Foletti answers archaeologist Jiří Macháček's questions in the third episode of the podcast The Middle Ages (Differently) Last.