d 2022

Středověk (jinak) trvá #5 Projektina skříňka. Souboj bohů na beauty case?

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Středověk (jinak) trvá #5 Projektina skříňka. Souboj bohů na beauty case?

Name (in English)

The Middle Ages (differently) last #5 The Project Casket. Battle of the Gods on the beauty case?

Authors

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ and Jana ČERNOCKÁ

Edition

Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Popularizační texty a aktivity

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities; Pozdní Antika
Změněno: 8/12/2023 11:56, Mgr. Margarita Khakhanova

Abstract

ORIG EN

V originále

Na konci osmnáctého století bylo v okolí římského kláštera San Francesco di Paola objeveno několik desítek tepaných předmětů ze čtvrtého století, které do historie vstoupily jako „Esquilinský poklad“. Mezi nimi byla také stříbrná toaletní skříňka s výjevy pohanského božstva, portréty objednavatelů s nápisem „Secundus a Projecta žijí v Kristu“. Jak se projevovala náboženská tolerance ve vizuální kultuře a představoval přechod na křesťanskou víru radikální změnu vkusu? Proč svěcené panny nastartovaly sexuální revoluci a jak bylo v pozdně antickém Římě ošetřeno majetkové právo manželů? Odpovídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v pátém pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá.

In English

At the end of the eighteenth century, several dozen fourth-century wrought-iron objects were discovered in the vicinity of the Roman monastery of San Francesco di Paola, which went down in history as the "Esquiline Treasure". Among them was a silver dressing case with scenes of a pagan deity, portraits of the commissioners with the inscription "Secundus and Projecta live in Christ". How did religious tolerance manifest itself in visual culture, and did the conversion to the Christian faith represent a radical change in taste? Why did ordained virgins start a sexual revolution, and how was matrimonial property law treated in late antique Rome? Art historian Ivan Foletti and archaeologist Jiří Macháček answer in the fifth episode of the podcast "The Middle Ages (Differently) Last".
Displayed: 17/11/2024 04:58