J 2023

Jakou školou jsme: newsletter jako nástroj utváření identity školy

ŠKARKOVÁ, Lucie and Jana KRATOCHVÍLOVÁ

Basic information

Original name

Jakou školou jsme: newsletter jako nástroj utváření identity školy

Name (in English)

What Kind of School We Are: The Newsletter As a Tool for Shaping the School Identity

Authors

ŠKARKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2023, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00134187

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

identita školy; newsletter; soukromá škola; kvalitativní obsahová analýza

Keywords in English

identity of school; newsletter; private school; qualitative content analysis

Tags

Reviewed
Změněno: 5/4/2024 10:47, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

V současnosti neutuchající trend zakládání soukromých škol vede i výzkumníky k prozkoumávání jejich identity a sebeutváření. V příspěvku se zabýváme tím, jak můžeme porozumět postupně se utvářející a prezentované identitě nově založené soukromé školy. Identitu školy zkoumáme se zřetelem ke skutečnosti, že jde o jev komplexní, významně procesního charakteru. Nahlížíme ji skrze newsletter, moderní formu přímého marketingu, kterým škola komunikuje se svými příznivci v on-line podobě. Datový materiál, který newslettery nabízejí, byl využit pro objasňování budování identity školy, která newslettery komunikovala s potenciálními zájemci a následně s rodiči svých žáků. Utvářenou identitu školy odhalujeme prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy informačních bulletinů. Výsledky induktivní analýzy poukazují na čtyři stěžejní charakteristiky identity: škola otevřená, spolupracující, sebeinspirující a osvětová, které se prolínají v ústřední kategorii kolektivní identity „škola jako mraveniště“. Charakteristiky kolektivní identity zkoumané školy jsou přenositelné i do jiných škol a výsledky výzkumu tak přinášejí inspiraci, jak je možné k budování identity školy přistupovat, v čem spočívají limity a co může kolektivní identita školy přinášet do komunikace všech aktérů školy.

In English

At present, the increasing trend of establishing private schools leads researchers to explore their identity and self-formation. In the contribution, we deal with how we can understand the gradually forming and presented identity of a newly founded private school. We examine the school’s identity by concerting the fact that it is a complex, significantly procedural phenomenon. In this text, we only look at it from one point of view, through the newsletters, a modern form of direct marketing through which the school communicates with its supporters online. Our goal is not to examine the effectiveness of this form of marketing communication. The data offered by the newsletters were used for clarifying the building of the school’s identity, which used the newsletters to communicate with potentially interested parties and subsequently with the parents of the school’s pupils under investigation. We reveal the formed identity of the school through a qualitative content analysis of the newsletters. The results of the inductive analysis point to four key characteristics of identity: open school, cooperating school, self-inspiring and enlightening, which intersect in the central category of collective identity “school as an anthill”. The characteristics of the collective identity of the studied school are transferable to other schools. The results thus bring inspiration as to how it is possible to approach the building of the school’s identity, what the limits are and what brings the collective identity of the school can bring to the communication of the school’s actors.

Links

GA20-12828S, research and development project
Name: Narativní identity aktérů ve vzdělávání na soukromých alternativních školách
Investor: Czech Science Foundation, Narrative identities of participants in education at private alternative schools

Files attached