B 2023

Právo, literatura a formování státoprávní identity první republiky

ŠTĚPÁNÍKOVÁ, Markéta and Ondřej GLOGAR

Basic information

Original name

Právo, literatura a formování státoprávní identity první republiky

Authors

ŠTĚPÁNÍKOVÁ, Markéta and Ondřej GLOGAR

Edition

1. vyd. Brno, 201 pp. Scientia 742, 2023

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-280-0327-2

Keywords (in Czech)

teorie práva, právo a literatura, národní identita, monarchie

Keywords in English

legal theory, law and literature, national identity, monarchy

Tags

Změněno: 21/8/2023 11:13, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Publikace z oboru Law and Literature rozvíjí tento obor a aplikuje jeho přístup na významná česká beletristická díla přelomu 19. a 20. století. Přínosně vstupuje i do aktuálních debat o právní (ústavní) identitě a imaginaci. Práce vychází z rozsáhlé zahraniční literatury z oboru Law and Literature, dále z české obecně historické, právněhistorické a kunsthistorické literatury a pracuje s množstvím primárních beletristických děl. Monografie je teoreticky ukotvena v Critical Legal Studies a v Law and Literature, jejichž poznatky a přístupy aplikuje na vhodně vybraná česká beletristická díla, a dospívá k zajímavým poznatkům a závěrům.

In English

The book examines the formation of the state-legal identity of the First Republic, within the framework of Law and Literature. By analysing literary works from the period immediately preceding the establishment of Czechoslovakia and the years immediately following, insights are gained into the story of law, lawyers and the state that can be read from them. The individual chapters are thus devoted to the place of Czech historical law in the context of the work of Alois Jirásek, women‘s rights in the context of the plays of the Mrštík brothers and Gabriela Preissová, the Czech national character in the stories of Jaroslav Hašek‘s The Good Soldier Svejk, and the portrait of the modern state and its lawyers in the texts of Karel Čapek. All these parts are then combined into a reflection on the possible dimensions of state identity of Czechoslovakia. The work uses an interdisciplinary approach that combines the methods of legal science, literary science, theatre studies and historical sciences. It responds to the growing interest in legal-literary research on nineteenth-century law and culture and offers insights into Central European realities that have been lacking in the predominantly Anglo-American Law and Literature.