ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA and Kateřina JAKUBCOVÁ. Development of a questionnaire focused on sports coaches learning. Studia Sportiva. Masaryk University Faculty of Sports Studies, 2023, vol. 17, No 1, p. 87-98. ISSN 1802-7679. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/StS2023-1-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Development of a questionnaire focused on sports coaches learning
Name in Czech Konstrukce dotazníku zaměřeného na učení sportovních trenérů
Authors ROČEK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Vladimír JŮVA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina JAKUBCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia Sportiva, Masaryk University Faculty of Sports Studies, 2023, 1802-7679.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30306 Sport and fitness sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
Organization unit Faculty of Sports Studies
Doi http://dx.doi.org/10.5817/StS2023-1-8
Keywords (in Czech) transfer trenérského vědění; informální trenérské vzdělávání; peer-to-peer učení; mentoring; profesní sdílení
Keywords in English coaching knowledge transfer; informal coach education; peer-to-peer learning; mentoring; professional sharing
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Roučová, DiS., učo 169540. Changed: 10/7/2024 13:50.
Abstract
Coaching is one of the most demanding social, helping and pedagogical professions. Research findings show that it is not only the completed formal coach education that is crucial for the professional development of each coach but above all, it is the complex results of their lifelong learning. Therefore, our paper aims to create a research tool – a questionnaire that identifies the essential circumstances of lifelong coach learning. The questionnaire design builds on the results of analogous international empirical studies on coach learning. These starting points show that the following areas play an essential role in the lifelong learning process of coaches: (1) personal sports and coaching experience, (2) reflection (self-reflection) of this experience, (3) professional sharing of coach experience, (4) mentoring and (5) accessible and understandable coach learning information resources. We prepared a working version of the questionnaire based on the above principles. This research tool aims to identify sports coaches' learning and education processes. We designed the questionnaire to suit various respondents – coaches (multiple types of sports, competitive and recreational sports, different age groups, beginners and experienced coaches, etc.). The first stage of verifying the draft version of the questionnaire consisted of an expert assessment. The second stage of the questionnaire verification took place in interviews with six coaches. We then converted the revised questionnaire into electronic form. We verified the functionality of the final electronic version of the questionnaire as part of a pilot study.
Abstract (in Czech)
Trenérství tvoří náročnou sociální, pomáhající a pedagogickou profese. Výzkumná zjištění ukazují, že pro profesní rozvoj trenéra je klíčové nejen jeho absolvované trenérské formální vzdělání, ale především komplexní výsledky jeho celoživotního učení. Náš příspěvek si proto klade za cíl vytvořit výzkumný nástroj – dotazník, který identifikuje podstatné okolnosti celoživotního učení trenérů. Koncepce dotazníku vychází z výsledků mezinárodních empirických studií, jež se zaměřují na vzdělávání a učení se trenérů. Tato východiska ukazují, že v procesu celoživotního vzdělávání trenérů hrají zásadní roli následující oblasti: (1) osobní sportovní a trenérská zkušenost, (2) reflexe (sebereflexe) této zkušenosti, (3) profesní sdílení trenérských zkušeností, (4) mentoring a (5) dostupné a srozumitelné informační zdroje pro učení trenérů. Na základě výše uvedených principů jsme připravili pracovní verzi dotazníku, který jsme koncipovali tak, aby vyhovoval široké škále trenérů (různé sporty a věkové skupiny, rekreační a výkonnostní sport, začátečníci i zkušení trenéři atd.). První etapa ověřování návrhu dotazníku vycházela z jeho expertního posouzení, druhá fáze se opírala o výsledky rozhovorů se šesti trenéry. Revidovaný dotazník jsme následně převedly do elektronické podoby a jeho funkčnost ověřili v rámci pilotní studie.
Links
MUNI/A/1173/2021, interní kód MUName: Jak se sportovní trenérky a trenéři učí trénovat (Acronym: JASTRUT)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 19/7/2024 08:53