Detailed Information on Publication Record
2022
Konstrukční výzkum učebnice pro výuku odborného anglického jazyka
ELLEDEROVÁ, EvaBasic information
Original name
Konstrukční výzkum učebnice pro výuku odborného anglického jazyka
Name in Czech
Konstrukční výzkum učebnice pro výuku odborného anglického jazyka
Name (in English)
Design-based research of an ESP coursebook
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 375 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 11, 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-280-0266-4
Keywords (in Czech)
konstrukční výzkum; učebnice odborného anglického jazyka; hodnocení učebnic; teorie osvojování cizího jazyka; konstrukční principy; řečové dovednosti; odborná slovní zásoba; jazykové funkce
Keywords in English
design-based research; ESP coursebook; coursebooks evaluation; SLA theories; design principles; language skills; technical vocabulary; communicative functions
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 29/8/2023 10:18, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Předložená publikace představuje koncepci konstrukčního výzkumu, který je pro učitele odborného anglického jazyka výzvou, jak se vypořádat s řešením komplexních úkolů týkajících se tvorby kurikula v dynamických kontextech pedagogické praxe. Tvorba učebních materiálů pro výuku odborného anglického jazyka se stává v akademickém prostředí samozřejmostí, avšak méně často dochází k tomu, aby si učitelé kvalitu materiálů ověřovali prostřednictvím výzkumného šetření. Autorka popisuje metodologii a diskutuje výsledky konstrukčního výzkumu učebnice pro výuku odborného anglického jazyka, jehož dualistický přínos spočívá v postupném zdokonalování učebnice a v produkci konstrukčních principů, které nejen validují teorie tvorby učebnic anglického jazyka, ale současně také vyvíjí teorie týkající se tvorby učebnic pro výuku odborného anglického jazyka.
In English
The monograph "Design-Based Research of an ESP Coursebook" frames the concept of design-based research, which is a challenge for ESP teachers who deal with the solution of complex tasks related to curriculum design in dynamic contexts of educational practice. The design of ESP learning materials is becoming a matter of course in the academic environment, but it is less common for teachers to evaluate the quality of the materials through research. The author describes the methodology and discusses the results of the design-based research of an ESP coursebook,, whose two-fold yield lies in the gradual development of the coursebook and in the production of design principles that not only validate theories of English language coursebooks design but also develop theories related to ESP coursebooks.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MU |
|