Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2305737, author = {Vengřinová, Tereza}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-152}, keywords = {integration into study period; academic integration; first-generation university students; university teachers}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogicka orientace}, title = {Akademická integrace do studia : Pohled první generace vysokoškolských studentů na své vyučující}, url = {https://journals.muni.cz/pedor/article/view/35071/29913}, volume = {32}, year = {2022} }
TY - JOUR ID - 2305737 AU - Vengřinová, Tereza PY - 2022 TI - Akademická integrace do studia : Pohled první generace vysokoškolských studentů na své vyučující JF - Pedagogicka orientace VL - 32 IS - 3 SP - 152-177 EP - 152-177 PB - Masarykova univerzita SN - 12114669 KW - integration into study period KW - academic integration KW - first-generation university students KW - university teachers UR - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/35071/29913 N2 - Nejčastěji zastoupenou skupinou nově nastupujících vysokoškolských stu-dentů jsou v českém prostředí absolventi středních škol, kteří plynule pokračují ve své vzdělávací dráze. Pro tyto studenty představuje začátek studia současně začátek nové životní etapy a velkou změnu. Studenti přicházejí z řízeného vzdělávacího sys-tému sekundárního vzdělávání do terciárního systému, ve kterém se vzdělávání stává jejich odpovědností. S touto odpovědností se studenti vypořádávají v závislosti na svých schopnostech, zkušenostech z předchozího stupně vzdělávání i rodinném záze-mí. Přičemž rodinné zázemí se může v některých případech jevit jako problematické, např. u studentů první generace. Jedná se o studenty, jejichž rodiče ani sourozenci ne-mají zkušenost s terciárním stupněm vzdělávání a nemohou tak nově nastupujícímu studentovi poradit v otázkách fungování vysoké školy. Z tohoto důvodu pak studen-ti první generace hledají potřebné informace jinde, např. u svých vyučujících. Cílem této studie je popsat a vysvětlit, jak začínající studenti první generace vnímali roli vysokoškolských učitelů během své akademické integrace do systému vysoké školy. Uzavření vysokých škol v akademickém roce 2020/2021 navíc přináší unikátní pří-ležitost podívat se na roli VŠ ve dvou zcela odlišných podmínkách, a to během online výuky a po přestupu na kontaktní výuku. Pro naplnění zvoleného cíle bylo provedeno kvalitativní výzkumné šetření v podobě opakovaných rozhovorů se studenty první generace, kteří do svého prvního VŠ studia nastoupili právě v akademickém roce 2020/2021. Výsledky studie ukazují, že se VŠ vyučující může, v očích začínajících stu-dentů, ocitnout v roli tzv. průvodce akademickou integrací, a to v případě, kdy zvolí efektivní formy komunikace. ER -
VENGŘINOVÁ, Tereza. Akademická integrace do studia : Pohled první generace vysokoškolských studentů na své vyučující. \textit{Pedagogicka orientace}. Brno: Masarykova univerzita, 2022, roč.~32, č.~3, s.~152-177. ISSN~1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-152.
|