FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ and Jana ČERNOCKÁ. Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny (The Middle Ages (differently) last #19 Medieval "landscape design". Gates to heaven in the middle of a wild landscape). In Podcast Středověk (jinak) trvá. Brno, 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny
Name (in English) The Middle Ages (differently) last #19 Medieval "landscape design". Gates to heaven in the middle of a wild landscape
Authors FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ and Jana ČERNOCKÁ.
Edition Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities;
Changed by Changed by: Bc. Margarita Khakhanova, učo 499807. Changed: 8/12/2023 11:59.
Abstract
V údolí nedaleko Tišnova bylo ve 13. století založeno opatství Porta coeli, v překladu „brána nebes“. Opatství, které obklopovaly zalesněné kopce Vysočiny, skutečně dostálo svému jménu. Podobně jako další kostely a kláštery totiž představovalo bezpečné útočiště pro tělo i duši uprostřed temné, divoké krajiny. Do jaké míry přemýšleli středověcí stavebníci o synergii krajiny a architektury? Proč je třeba vyrazit při studiu středověkých staveb „do terénu“? A kdy se v našem vnímání zrodilo kategorické rozlišování mezi světským a posvátným? I o tom si povídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v dalším pokračování podcastu Středověk jinak trvá.
Abstract (in English)
In the valley near Tišnov, the abbey of Porta Coeli, translated as "Gate of Heaven", was founded in the 13th century. Surrounded by the wooded hills of the Highlands, the abbey truly lived up to its name. Like other churches and monasteries, it was a safe haven for body and soul amidst a dark, wild landscape. To what extent did medieval builders think about the synergy of landscape and architecture? Why is it necessary to go 'into the field' when studying medieval buildings? And when was the categorical distinction between the secular and the sacred born in our perception? Art historian Ivan Foletti and archaeologist Jiří Macháček discuss this in the next installment of the podcast Medievalism Otherwise Continues.
PrintDisplayed: 19/8/2024 21:25