k 2023

Žánrová specifika literatury pro děti v kontextu psychosociálního zrání na příkladu čtenářského výzkumu současných žáků třetích tříd základní školy

LÍPOVÁ, Magdaléna and Miroslav JINDRA

Basic information

Original name

Žánrová specifika literatury pro děti v kontextu psychosociálního zrání na příkladu čtenářského výzkumu současných žáků třetích tříd základní školy

Name in Czech

Žánrová specifika literatury pro děti v kontextu psychosociálního zrání na příkladu čtenářského výzkumu současných žáků třetích tříd základní školy

Name (in English)

Genre specificity of children's literature in the context of psychosocial maturation on the example of reading research of current third-grade elementary school students

Edition

Studentská literárněvědná konference AV ČR, Brno, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

žánr; dětský čtenář; psychický vývoj; recepce literárního zážitku

Keywords in English

genre; children's reader; psychological development; reception of literary experience
Změněno: 7/9/2023 13:21, Mgr. Magdaléna Lípová

Abstract

V originále

Psychický vývoj dítěte souvisí s jeho specifickým způsobem chápání světa, což se bezesporu promítá i do tematického a žánrového výběru vlastní četby. V obecné teorii i na základě praktických výzkumů v oblasti dětského čtenářství korespondují s každým vývojovým věkem určitá žánrová specifika. Nutnost zabývat se touto žánrovou kategorizací spočívá ve dvou rovinách. Charakterizuje specifické potřeby daného věkového období, avšak rovněž slouží jako jistá opora pro pedagogy či další dospělé, kteří literární tituly pro dětské čtenáře vybírají. Příspěvek se zabývá výzkumem preferencí, oblíbenosti a žánrové aktuálnosti v oblasti výběru literatury a četby u současných dětských čtenářů třetích tříd v kontextu čtenářského zrání a psychického vývoje. Vychází z výsledků dílčích částí výzkumu disertační práce zaměřené na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním dílem a divadelním představením.

In English

A child's psychological development is related to his specific way of understanding the world, which is undoubtedly reflected in the thematic and genre selection of his own reading. In general theory and based on practical research in the field of children's reading, certain genre specifics correspond to each developmental age. The need to deal with this genre categorization lies on two levels. It characterizes the specific needs of a given age period, but it also serves as a sure support for educators or other adults who choose literary titles for children's readers. The paper deals with the research of preferences, popularity and genre topicality in the field of literature selection and reading among contemporary third-grade children's readers in the context of reading maturation and psychological development. It is based on the results of partial parts of the dissertation research focused on the identification of a child of younger school age with a literary work and a theatrical performance.

Links

MUNI/A/1331/2022, interní kód MU
Name: Jazyková a literární komunikace VI.
Investor: Masaryk University, Language and Literary Communication VI.