LÍPOVÁ, Magdaléna and Miroslav JINDRA. Žánrová specifika literatury pro děti v kontextu psychosociálního zrání na příkladu čtenářského výzkumu současných žáků třetích tříd základní školy (Genre specificity of children's literature in the context of psychosocial maturation on the example of reading research of current third-grade elementary school students). In Studentská literárněvědná konference AV ČR, Brno. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žánrová specifika literatury pro děti v kontextu psychosociálního zrání na příkladu čtenářského výzkumu současných žáků třetích tříd základní školy
Name in Czech Žánrová specifika literatury pro děti v kontextu psychosociálního zrání na příkladu čtenářského výzkumu současných žáků třetích tříd základní školy
Name (in English) Genre specificity of children's literature in the context of psychosocial maturation on the example of reading research of current third-grade elementary school students
Authors LÍPOVÁ, Magdaléna and Miroslav JINDRA.
Edition Studentská literárněvědná konference AV ČR, Brno, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) žánr; dětský čtenář; psychický vývoj; recepce literárního zážitku
Keywords in English genre; children's reader; psychological development; reception of literary experience
Changed by Changed by: Mgr. Magdaléna Lípová, učo 66405. Changed: 7/9/2023 13:21.
Abstract
Psychický vývoj dítěte souvisí s jeho specifickým způsobem chápání světa, což se bezesporu promítá i do tematického a žánrového výběru vlastní četby. V obecné teorii i na základě praktických výzkumů v oblasti dětského čtenářství korespondují s každým vývojovým věkem určitá žánrová specifika. Nutnost zabývat se touto žánrovou kategorizací spočívá ve dvou rovinách. Charakterizuje specifické potřeby daného věkového období, avšak rovněž slouží jako jistá opora pro pedagogy či další dospělé, kteří literární tituly pro dětské čtenáře vybírají. Příspěvek se zabývá výzkumem preferencí, oblíbenosti a žánrové aktuálnosti v oblasti výběru literatury a četby u současných dětských čtenářů třetích tříd v kontextu čtenářského zrání a psychického vývoje. Vychází z výsledků dílčích částí výzkumu disertační práce zaměřené na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním dílem a divadelním představením.
Abstract (in English)
A child's psychological development is related to his specific way of understanding the world, which is undoubtedly reflected in the thematic and genre selection of his own reading. In general theory and based on practical research in the field of children's reading, certain genre specifics correspond to each developmental age. The need to deal with this genre categorization lies on two levels. It characterizes the specific needs of a given age period, but it also serves as a sure support for educators or other adults who choose literary titles for children's readers. The paper deals with the research of preferences, popularity and genre topicality in the field of literature selection and reading among contemporary third-grade children's readers in the context of reading maturation and psychological development. It is based on the results of partial parts of the dissertation research focused on the identification of a child of younger school age with a literary work and a theatrical performance.
Links
MUNI/A/1331/2022, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace VI.
Investor: Masaryk University, Language and Literary Communication VI.
PrintDisplayed: 1/10/2024 07:48