OBROVSKÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ, Oksana Yuriyivna STUPAK and Martin FICO. „Zlepšily se mi známky“: Adaptace ukrajinských dětí na českých školách (“My grades have improved”: Adaptation of Ukrainian children in Czech schools). In Konference ČAPV Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Zlepšily se mi známky“: Adaptace ukrajinských dětí na českých školách
Name (in English) “My grades have improved”: Adaptation of Ukrainian children in Czech schools
Authors OBROVSKÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ, Oksana Yuriyivna STUPAK and Martin FICO.
Edition Konference ČAPV Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) adaptace; ukrajinští migranti; školní vzdělávání; případové studie
Keywords in English adaptation; Ukrainian refugees; education; case studies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 10/9/2023 08:48.
Abstract
Válečný konflikt na Ukrajině přinesl výzvu pro české školy – začlenění velkého množství ukrajinských uprchlíků. Příspěvek je založen na rozhovorech s žáky a jejich rodiči. Zjištění se soustředí na témata sociální a akademické adaptace. Školy se zaměřily primárně na sociální adaptaci ukrajinských žáků. Byť se v třídních kolektivech vyskytují problémy, ukrajinští rodiče a žáci hovoří o učitelích a české škole veskrze pozitivně. Odvrácenou stranou této adaptační strategie je snižování akademických nároků, v jejímž důsledku ukrajinští žáci i rodiče hodnotí českou školu jako snadnou.
Abstract (in English)
The military conflict in Ukraine brought a challenge for Czech schools – the integration of a large number of Ukrainian refugees. This paper is based on interviews with students and their parents. The schools focused primarily on the social adaptation of Ukrainian students. Even though there are problems in class collectives, Ukrainian parents and students speak positively about teachers and Czech schools. The flip side of this adaptation strategy is the lowering of academic demands, which is why research participants consider the Czech schools to be easy.
Links
LX22NPO5101, research and development projectName: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES
PrintDisplayed: 25/8/2024 01:43