KUBEČEK, Filip. „Nauč se gramatiku a potom něco piš!“ aneb reakce mládeže na pravopisné chyby svých vrstevníků v on-line prostředí. Online. In Katarína Gajdošová, Natália Kolenčíková. VARIA XXX. Zborník príspevkov z XXX. kolokvia mladých jazykovedcov. Bratislava: Slovenská jazykovedná spoločnosť pri Jazykovednom ústave Ľ. Štúra SAV, v. v. i., 2022, p. 190-197, 344 pp. ISBN 978-80-971690-8-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Nauč se gramatiku a potom něco piš!“ aneb reakce mládeže na pravopisné chyby svých vrstevníků v on-line prostředí
Authors KUBEČEK, Filip.
Edition Bratislava, VARIA XXX. Zborník príspevkov z XXX. kolokvia mladých jazykovedcov. p. 190-197, 344 pp. 2022.
Publisher Slovenská jazykovedná spoločnosť pri Jazykovednom ústave Ľ. Štúra SAV, v. v. i.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-971690-8-4
Keywords (in Czech) pravopis, pravopisné chyby, mládež, jazyk internetu, on-line komunikace
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D., učo 9336. Changed: 9/1/2024 10:47.
Abstract
Pravopis je klíčovým bodem výuky českého jazyka na základních a středních školách, orientace v něm je ostatně jedním z výstupů takzvaných rámcových vzdělávacích programů, zaštitovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Dodržování pravopisných zásad je přitom vyžadováno, očekáváno či alespoň kladně přijímáno nejen v oficiálních projevech, avšak často též ve sféře projevů neformálních, a zejména jsou-li jejich účastníky právě tací, kteří se s osvojováním a opakováním učiva denně setkávají. Tento příspěvek se zaměřuje na autentickou konfrontaci zástupců mladé generace (zhruba 15 let věku) s texty sdílenými jejich vrstevníky v jistém komunitním uskupení fungujícím na sociální síti. Ukazuje, jak často jedinci ovládající pravopis (či alespoň jeho příslušnou část) cíleně upozorňují na jeho nedostatky v cizích projevech, jakým způsobem svou reakci podávají, za které chyby viní autory nejvíce (a kterých si naopak soustavně nevšímají), co z nich vyvozují a jaké diskuse mezi ostatními členy jejich připomínky následně vyvolávají. Příspěvek tím podává svědectví o míře úspěšnosti výuky češtiny a aplikace jejích poznatků, o vztahu mládeže ke svému mateřskému jazyku, ale zároveň o jeho využívání pro zlomyslnou kritiku druhých či takzvaný trolling.
PrintDisplayed: 8/9/2024 01:26