Detailed Information on Publication Record
2022
Education for Sustainable Development in Norway, Denmark, Slovenia, and the Czech Republic: Comparative study
REISSMANNOVÁ, Jitka, Zdeněk JANÍK, Petr KACHLÍK and Iva ŽALOUDÍKOVÁBasic information
Original name
Education for Sustainable Development in Norway, Denmark, Slovenia, and the Czech Republic: Comparative study
Authors
Edition
Brno, Život ve zdraví 2022, p. 52-54, 3 pp. 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-280-0341-8
Keywords (in Czech)
vzdělávání pro udržitelný rozvoj; kompetence; internacionlalice
Keywords in English
education for sustainable development; EDS curriculum; sustainable competences; internationalization
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/9/2023 10:05, Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D.
V originále
The article delineates the current stage (2020-21) of education for sustainable development (ESD) at four universities: University of Agder in Norway (UiA), University of Ljubljana in Slovenia (LU), Masaryk University in Czech Republic (MUNI) and UCL University College in Denmark (UCL).The universities entered project partnership in Erasmus+ KA2 entitled Sustainable Competences in Higher Educationwith the goal to develop anew ESD curriculum that will bridge the gap between each countries’ curriculum and will address environmental, health and climate-related problems locally in each country and globally across the countries via innovative, digital-based, internationalized, and project-oriented methods. The article compares the main findings pertaining to ESD in each country and set apoint of departure for creating the new ESD curriculum in the four countries for HEI teachers, and staff members in nursing, nutrition, and environmental professions.
In Czech
Článek popisuje současnou fázi (2020-21) vzdělávání pro udržitelný rozvoj na čtyřech univerzitách. Tyto univerzity vstoupily do projektového partnerství v rámci programu Erasmus+ KA2 s názvem Sustainable Competences in Higher Educations cílem vytvořit nové studijní plány v oblasti udržitelného rozvoje, které budou překlenovat rozdíly mezi studijními plány jednotlivých zemí a řešit problémy související s životním prostředím, zdravím a klimatem na místní úrovni v každé zemi a globálně napříč zeměmi prostřednictvím inovativních, digitálních, internacionalizovaných a projektově orientovaných metod. Článek porovnává hlavní zjištění týkající se ESD v jednotlivých zemích a stanovuje výchozí bod pro vytvoření nového kurikula ESD ve čtyřech zemích pro učitele vysokých škol a pracovníky v ošetřovatelství, výživě a environmentálních profesích.