B 2023

The Concept of Developing Geoinformatics Skills in Teaching at Primary and Secondary Schools

MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCIK et. al.

Basic information

Original name

The Concept of Developing Geoinformatics Skills in Teaching at Primary and Secondary Schools

Name (in English)

Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách

Authors

MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCIK, Petr ŠIMÁČEK, Hana ŠVEDOVÁ and Petr KUBÍČEK

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 2023

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-280-0352-4

Keywords (in Czech)

geoinformační technologie, geoinformační dovednosti, geografický informační systém (GIS), digitální kompetence

Keywords in English

geoinformation technology, geoinformation skills, geographic information system, digital competences

Tags

Změněno: 13/9/2023 11:51, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Koncepce reaguje na nedostatečnou podporu rozvoje geoinformačních dovedností na základních a středních školách v Česku. Jejím cílem je vytvořit provázaný systém rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na ZŠ a SŠ s důrazem na implementaci nástrojů GIS a navrhnout zásady pro rozvoj geoinformačních dovedností ve výuce. Za tímto účelem je vytvořena matice učebních úloh uspořádaná podle jednotlivých geoinformačních dovedností – čtení, výběr, použití, tvorba a sdílení. Koncepce je určena zejména pro současné i budoucí učitele zeměpisu/geografie na ZŠ a SŠ, ale také pro tvůrce školních vzdělávacích programů či učitele v neformálním vzdělávání. Koncepce včetně učebních úloh a dalších materiálů je dostupná online na https://gitdoskol.ped.muni.cz.

In English

This conceptual monograph responds to insufficient support for developing geoinformation skills in Czech lower and upper secondary schools. It aims to create an interconnected system for developing geoinformation skills in teaching in lower and upper secondary schools, emphasizing the implementation of GIS tools and proposing principles for the development of geoinformation skills in teaching. For this purpose, a matrix of learning tasks is created, arranged according to individual geoinformation skills – reading, selection, use, creation, and sharing. The monograph is intended mainly for pre-service and in-service geography teachers at lower and upper secondary schools, the leaders of school educational programmes, and teachers in non-formal education. The monograph, including learning tasks and other materials, is available online at https://gitdoskol.ped.muni.cz.