V originále
Příspěvek prezentuje dílčí výsledky výzkumné studie, která je součástí mezinárodního projektu Belong zaměřeného na témata wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti v sektoru terciálního vzdělávání. Téma mezinárodního projektu je důležité zkoumat zejména po pandemii covid-19, kdy motivace k učení a úspěšnost ve vysokoškolském studiu zaznamenala celosvětově významné hrozby (Stevanović et al., 2021). V naší prezentaci se soustředíme na představení výsledků, které jsme realizovali na fakultě připravující budoucí pedagogické pracovníky a pracovnice. Vyučující i studující na univerzitách často čelí vysokému pracovnímu stresu a vyhoření, což může negativně ovlivnit jejich schopnost kvalitně (se) učit a podporovat se v individuálním, osobnostním i odborném rozvoji (Pedler et al., 2022). Na dotčené fakultě studuje velké množství rozličných studujících a v současném velice složitém světe je téma well-beingu nejen pro ně zásadní. Proto výzkumné otázky tedy zní následovně: Co znamená "patřit" na univerzitu? Jaké jsou aspekty wellbeingu v univerzitním prostředí? Cílem příspěvku je pak identifikovat oblasti, které jsou pro instituce terciárního vzdělávání v těchto tématech výzvami, ale v neposlední řadě si klademe za úkol také představit možná řešení.
Anglicky
This paper presents partial findings from a research study conducted as part of the international Belong project, which focuses on the themes of well-being, inclusiveness, and belonging in tertiary education. Given the significant threats to motivation and success in higher education worldwide following the Covid-19 pandemic, exploring these topics is of utmost importance (Stevanović et al., 2021). The study specifically focuses on the results implemented in a faculty that prepares future teachers. In universities, teachers and learners often experience high levels of job stress and burnout, which can have a negative impact on their learning and personal and professional development (Pedler et al., 2022). The faculty under investigation has a diverse student body, and in today's complex world, the topic of well-being is crucial not only for the students but for everyone involved. Therefore, the research aims to answer the following questions: What does it mean to "belong" to a university? What are the aspects of well-being in the university environment? The primary objective of this paper is to identify the challenges faced by tertiary education institutions in these areas and ultimately propose potential solutions.