LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbota, Eva KOŽELUHOVÁ, Zora SYSLOVÁ and Petra RISTIČ. Curriculum design and content in Czech pre-primary education: approaches and experiences of student teachers. European Early Childhood Education Research Journal. England: Taylor and Francis, 2024, vol. 32, No 1, p. 7-21. ISSN 1350-293X. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2023.2234111.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Curriculum design and content in Czech pre-primary education: approaches and experiences of student teachers
Authors LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbota (203 Czech Republic, guarantor), Eva KOŽELUHOVÁ (203 Czech Republic), Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra RISTIČ (203 Czech Republic).
Edition European Early Childhood Education Research Journal, England, Taylor and Francis, 2024, 1350-293X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 2.300 in 2022
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2023.2234111
UT WoS 001026775600001
Keywords (in Czech) Předškolní vzdělávání; tvorba kurikula; vzdělávání zaměřené na dítě; přístupy k plánování; kvalita kurikula
Keywords in English Early childhood education; curriculum design; child-centred education; planning approaches; curriculum quality
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 21/2/2024 07:45.
Abstract
The aim of the research was to investigate the methods used by preschool student teachers when developing their educational programmes at pre-primary level (ISCED 02). Data were collected between 2020 and 2021 using a questionnaire with 355 part-time students from nine universities across the Czech Republic. Most of the respondents were also working as preschool teachers while studying for a bachelor's or master's degree in preschool education. The research not only highlighted different approaches to curriculum planning but also that many of the respondents preferred an approach characterised by child-centredness and teacher autonomy. However, the research also found that many respondents still plan educational content a long time in advance of their teaching and without considering the current needs and interests of children. Curriculum design and content in Czech preschools is in a process of transformation and the authors discuss the need for a more principled and consistent approach in support of high-quality provision.
Abstract (in Czech)
Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké přístupy používají studenti učitelství mateřských škol při vytváření jejich vzdělávacích programů na preprimární úrovni (ISCED 02). Data byla sbírána v letech 2020 až 2021 pomocí dotazníku s 355 studenty kombinovaného studia z devíti univerzit z celé České republiky. Většina respondentek zároveň pracovala jako učitelka mateřské školy při studiu bakalářského nebo magisterského studia. Výzkum nejen zdůraznil různé přístupy k plánování kurikula, ale také to, že mnoho respondentek preferovalo přístup charakterizovaný zaměřením na dítě a autonomií učitele. Výzkum však také zjistil, že mnoho respondentů stále plánuje vzdělávací obsah dlouho dopředu a bez ohledu na aktuální potřeby a zájmy dětí. Forma a obsah kurikula v českých předškolních zařízeních prochází procesem transformace a autorky diskutují o potřebě konzistentnějšího přístupu k podpoře vysoce kvalitního předškolního vzdělávání.
PrintDisplayed: 8/6/2024 11:52