MACHÁŇOVÁ, Veronika. „Moravské školské fase“ (metodologie, možnosti a limity výzkumu) („Moravian school reports“ (Methodology, perspectives and limits of the research)). In Tři staletí v srdci Evropy (Česká a evropská společnost v 16.–18. století), Hradec Králové, 13.–14. 9. 2023. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Moravské školské fase“ (metodologie, možnosti a limity výzkumu)
Name (in English) „Moravian school reports“ (Methodology, perspectives and limits of the research)
Authors MACHÁŇOVÁ, Veronika.
Edition Tři staletí v srdci Evropy (Česká a evropská společnost v 16.–18. století), Hradec Králové, 13.–14. 9. 2023. 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) školské fase; triviální školství; osvícenství; Morava; metodologie
Keywords in English school reports; compulsory schooling; schooling; Moravia; Enlightenment; methodology
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Macháňová, učo 448584. Changed: 15/9/2023 12:21.
Abstract
Příspěvek pojednává o souboru pramenů stěžejních pro výzkum nižšího moravského školství na konci 18. století. Jedná se o moravské školské fase z šesti moravských krajů z let 1787–1791, které vyplňovali krajští školní komisaři, a které jsou uložené v Moravském zemském archivu v Brně. Nejprve jsou popsány všechny řady školských fasí z českých zemí, poté je pozornost zaměřena na detailní obsah uvedených moravských fasí, přičemž jsou komparovány zápisy z jednotlivých krajů. Reflektovány jsou především výzkumné otázky, metodologie a limity ve vztahu k tomuto typu pramene.
Abstract (in English)
The paper concerns a set of sources essential for the research of lower Moravian schooling in the late 18th century. These sources are composed of school reports from six Moravian regions from the years 1787-1791. Regional school commissioners filled in these school reports which are now kept in the Moravian Provincial Archive in Brno. Firstly, all the series of school facies from the Bohemian lands are described, and then the attention is focused on the detailed content of the mentioned Moravian facies, comparing the records from each region. The paper mainly reflects the methodology, perspectives, and research limits in relation to this type of historical source.
PrintDisplayed: 19/7/2024 22:17