k 2023

„Moravské školské fase“ (metodologie, možnosti a limity výzkumu)

MACHÁŇOVÁ, Veronika

Basic information

Original name

„Moravské školské fase“ (metodologie, možnosti a limity výzkumu)

Name (in English)

„Moravian school reports“ (Methodology, perspectives and limits of the research)

Edition

Tři staletí v srdci Evropy (Česká a evropská společnost v 16.–18. století), Hradec Králové, 13.–14. 9. 2023. 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

školské fase; triviální školství; osvícenství; Morava; metodologie

Keywords in English

school reports; compulsory schooling; schooling; Moravia; Enlightenment; methodology
Změněno: 15/9/2023 12:21, Mgr. Veronika Macháňová

Abstract

V originále

Příspěvek pojednává o souboru pramenů stěžejních pro výzkum nižšího moravského školství na konci 18. století. Jedná se o moravské školské fase z šesti moravských krajů z let 1787–1791, které vyplňovali krajští školní komisaři, a které jsou uložené v Moravském zemském archivu v Brně. Nejprve jsou popsány všechny řady školských fasí z českých zemí, poté je pozornost zaměřena na detailní obsah uvedených moravských fasí, přičemž jsou komparovány zápisy z jednotlivých krajů. Reflektovány jsou především výzkumné otázky, metodologie a limity ve vztahu k tomuto typu pramene.

In English

The paper concerns a set of sources essential for the research of lower Moravian schooling in the late 18th century. These sources are composed of school reports from six Moravian regions from the years 1787-1791. Regional school commissioners filled in these school reports which are now kept in the Moravian Provincial Archive in Brno. Firstly, all the series of school facies from the Bohemian lands are described, and then the attention is focused on the detailed content of the mentioned Moravian facies, comparing the records from each region. The paper mainly reflects the methodology, perspectives, and research limits in relation to this type of historical source.