KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Lukáš PLCH, Petr SVOJANOVSKÝ and Jana NAVRÁTILOVÁ. Je inkluzivní vzdělávání opravdu pro všechny žáky? (Is inclusive education really for all students?). In Konference ČAPV Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2023. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Je inkluzivní vzdělávání opravdu pro všechny žáky?
Name in Czech Je inkluzivní vzdělávání opravdu pro všechny žáky?
Name (in English) Is inclusive education really for all students?
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana OBROVSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lukáš PLCH (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr SVOJANOVSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jana NAVRÁTILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Konference ČAPV Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2023, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW program konference
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00134231
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; diferenciace; přehledová studie; nižší sekundární vzdělávání
Keywords in English inclusive education; differentiation; scoping review; lower-secondary education
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Changed: 22/3/2024 12:48.
Abstract
Inkluzivní vzdělávání představuje mezinárodně etablovaný koncept, který zdůrazňuje práci se všemi žáky bez ohledu na to, zda mají diagnostikovány speciální vzdělávací potřeby. Cílem naší přehledové studie je zjistit, jak je inkluzivní vzdělávání pojímáno v odborných studiích indexovaných v databázi WOS. Výsledky přehledové studie ukazují, že značná část studií spojuje inkluzivní vzdělávání se specifickými poruchami učení či s dalšími diagnózami jako je autismus či hluchota. Dále se zaměřujeme na tu část studií, která pojímá inkluzivní vzdělávání ve vztahu ke všem žákům v běžných třídách a popisujeme pojetí tohoto konceptu.
Abstract (in English)
Inclusive education is an internationally established concept that emphasizes addressing the needs of all students, regardless of whether or not they have special educational needs. The aim of this review study is to find out how inclusive education is conceptualized in recent studies indexed in the WOS database. The results show that a significant number of studies still link inclusive education with special educational needs. We focus on the part of the studies that consider inclusive education in relation to addressing the needs of all students in regular classrooms.
Links
GA23-04764S, research and development projectName: Adresování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků: Etnografie tříd na druhém stupni základních škol
Investor: Czech Science Foundation, Addressing the Individual Educational Needs of All Students: Ethnography of Lower Secondary Classrooms
PrintDisplayed: 18/7/2024 14:25