CHARVÁTOVÁ, Klára. Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna. Online. In Klímová, V., Žítek, V. XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, s. 157-165. ISBN 978-80-280-0311-1. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-19.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna
Název anglicky Application of Multi-Criteria Decision-Making Methods in the Area of Localization of Retail Units in the City of Brno
Autoři CHARVÁTOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, od s. 157-165, 9 s. 2023.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/23:00131723
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-280-0311-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-19
Klíčová slova česky metody vícekriteriálního rozhodování; lokalizace; maloobchod; nákupní centra; město Brno
Klíčová slova anglicky multi-criteria decision-making methods; localization; retail; shopping centres; city of Brno
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Klára Charvátová, učo 530965. Změněno: 19. 9. 2023 00:20.
Anotace
Lokalizace je jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují úspěch maloobchodních jednotek. Vhodně zvolená poloha může výrazně zvýšit atraktivitu dané prodejny a v konečném důsledku i její ziskovost. Nicméně rozhodování o lokalizaci je velmi komplexní, neboť zahrnuje zhodnocení mnoha faktorů. Tento příspěvek si proto klade za cíl porovnat a analyzovat více faktorů, které jsou relevantní pro rozhodování o lokalizaci maloobchodní jednotky v nákupních centrech na území města Brna za pomoci metod vícekriteriálního hodnocení variant. Na začátku výzkumu byla stanovena jednotlivá kritéria včetně vah. K výpočtu byly využity tři přístupy využívající kardinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda váženého součtu, metoda bazické varianty a metoda TOPSIS). Dále byl využit jeden přístup vyžadující ordinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda pořadí). Tyto metody umožnily systematicky srovnat a zhodnotit více kritérií souvisejících s lokalizací maloobchodní jednotky současně a zjistit pořadí nákupních center v Brně z hlediska jejich atraktivnosti. Bylo zjištěno, že nejvíce atraktivním nákupním centrem z hlediska lokalizace maloobchodní jednotky je nákupní a společenské centrum Galerie Vaňkovka, následované obchodním a zábavním centrem Olympia.
Anotace anglicky
Localization is one of the key factors influencing the success of retail units. A well-chosen location can significantly increase the attractiveness of a given retail unit and consequently its profitability. However, the decision on location is very complex, as it involves the evaluation of many factors. Therefore, the aim of this paper is to compare and analyze multiple factors that are relevant for the decision on the location of a retail unit in shopping centres in the city of Brno, using multi-criteria decision-making methods. At the beginning of the research, individual criteria, including their weights, were determined. Three approaches using cardinal information on the alternatives according to each criterion (weighted sum method, basic variant method, and TOPSIS method) were used for the calculation. In addition, one approach requiring ordinal information on the alternatives according to each criterion (ranking method) was used. These methods allowed to systematically compare and evaluate multiple criteria related to the location of a retail unit simultaneously and to determine the ranking of shopping centres in Brno in terms of their attractiveness. It was found that the most attractive shopping centre in terms of retail unit location is the Galerie Vaňkovka shopping and community centre, followed by the Olympia shopping and entertainment centre.
Návaznosti
MUNI/A/1138/2022, interní kód MUNázev: Brněnská metropolitní oblast jako výsledek transformace maloobchodního prostředí a spotřebitelského chování
Investor: Masarykova univerzita, Brněnská metropolitní oblast jako výsledek transformace maloobchodního prostředí a spotřebitelského chování
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 03:43