CHARVÁTOVÁ, Klára. Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna (Application of Multi-Criteria Decision-Making Methods in the Area of Localization of Retail Units in the City of Brno). Online. In Klímová, V., Žítek, V. XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2023, p. 157-165. ISBN 978-80-280-0311-1. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-19.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna
Name (in English) Application of Multi-Criteria Decision-Making Methods in the Area of Localization of Retail Units in the City of Brno
Authors CHARVÁTOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, p. 157-165, 9 pp. 2023.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/23:00131723
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-280-0311-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-19
Keywords (in Czech) metody vícekriteriálního rozhodování; lokalizace; maloobchod; nákupní centra; město Brno
Keywords in English multi-criteria decision-making methods; localization; retail; shopping centres; city of Brno
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Klára Charvátová, učo 530965. Changed: 19/9/2023 00:20.
Abstract
Lokalizace je jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují úspěch maloobchodních jednotek. Vhodně zvolená poloha může výrazně zvýšit atraktivitu dané prodejny a v konečném důsledku i její ziskovost. Nicméně rozhodování o lokalizaci je velmi komplexní, neboť zahrnuje zhodnocení mnoha faktorů. Tento příspěvek si proto klade za cíl porovnat a analyzovat více faktorů, které jsou relevantní pro rozhodování o lokalizaci maloobchodní jednotky v nákupních centrech na území města Brna za pomoci metod vícekriteriálního hodnocení variant. Na začátku výzkumu byla stanovena jednotlivá kritéria včetně vah. K výpočtu byly využity tři přístupy využívající kardinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda váženého součtu, metoda bazické varianty a metoda TOPSIS). Dále byl využit jeden přístup vyžadující ordinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda pořadí). Tyto metody umožnily systematicky srovnat a zhodnotit více kritérií souvisejících s lokalizací maloobchodní jednotky současně a zjistit pořadí nákupních center v Brně z hlediska jejich atraktivnosti. Bylo zjištěno, že nejvíce atraktivním nákupním centrem z hlediska lokalizace maloobchodní jednotky je nákupní a společenské centrum Galerie Vaňkovka, následované obchodním a zábavním centrem Olympia.
Abstract (in English)
Localization is one of the key factors influencing the success of retail units. A well-chosen location can significantly increase the attractiveness of a given retail unit and consequently its profitability. However, the decision on location is very complex, as it involves the evaluation of many factors. Therefore, the aim of this paper is to compare and analyze multiple factors that are relevant for the decision on the location of a retail unit in shopping centres in the city of Brno, using multi-criteria decision-making methods. At the beginning of the research, individual criteria, including their weights, were determined. Three approaches using cardinal information on the alternatives according to each criterion (weighted sum method, basic variant method, and TOPSIS method) were used for the calculation. In addition, one approach requiring ordinal information on the alternatives according to each criterion (ranking method) was used. These methods allowed to systematically compare and evaluate multiple criteria related to the location of a retail unit simultaneously and to determine the ranking of shopping centres in Brno in terms of their attractiveness. It was found that the most attractive shopping centre in terms of retail unit location is the Galerie Vaňkovka shopping and community centre, followed by the Olympia shopping and entertainment centre.
Links
MUNI/A/1138/2022, interní kód MUName: Brněnská metropolitní oblast jako výsledek transformace maloobchodního prostředí a spotřebitelského chování
Investor: Masaryk University, The Brno metropolitan area as a result of the transformation of the retail environment and consumer behavior
PrintDisplayed: 15/10/2024 20:13