Detailed Information on Publication Record
2023
Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna
CHARVÁTOVÁ, KláraBasic information
Original name
Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna
Name (in English)
Application of Multi-Criteria Decision-Making Methods in the Area of Localization of Retail Units in the City of Brno
Authors
CHARVÁTOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, p. 157-165, 9 pp. 2023
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/23:00131723
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-280-0311-1
Keywords (in Czech)
metody vícekriteriálního rozhodování; lokalizace; maloobchod; nákupní centra; město Brno
Keywords in English
multi-criteria decision-making methods; localization; retail; shopping centres; city of Brno
Tags
Reviewed
Změněno: 19/9/2023 00:20, Ing. Klára Charvátová
V originále
Lokalizace je jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují úspěch maloobchodních jednotek. Vhodně zvolená poloha může výrazně zvýšit atraktivitu dané prodejny a v konečném důsledku i její ziskovost. Nicméně rozhodování o lokalizaci je velmi komplexní, neboť zahrnuje zhodnocení mnoha faktorů. Tento příspěvek si proto klade za cíl porovnat a analyzovat více faktorů, které jsou relevantní pro rozhodování o lokalizaci maloobchodní jednotky v nákupních centrech na území města Brna za pomoci metod vícekriteriálního hodnocení variant. Na začátku výzkumu byla stanovena jednotlivá kritéria včetně vah. K výpočtu byly využity tři přístupy využívající kardinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda váženého součtu, metoda bazické varianty a metoda TOPSIS). Dále byl využit jeden přístup vyžadující ordinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda pořadí). Tyto metody umožnily systematicky srovnat a zhodnotit více kritérií souvisejících s lokalizací maloobchodní jednotky současně a zjistit pořadí nákupních center v Brně z hlediska jejich atraktivnosti. Bylo zjištěno, že nejvíce atraktivním nákupním centrem z hlediska lokalizace maloobchodní jednotky je nákupní a společenské centrum Galerie Vaňkovka, následované obchodním a zábavním centrem Olympia.
In English
Localization is one of the key factors influencing the success of retail units. A well-chosen location can significantly increase the attractiveness of a given retail unit and consequently its profitability. However, the decision on location is very complex, as it involves the evaluation of many factors. Therefore, the aim of this paper is to compare and analyze multiple factors that are relevant for the decision on the location of a retail unit in shopping centres in the city of Brno, using multi-criteria decision-making methods. At the beginning of the research, individual criteria, including their weights, were determined. Three approaches using cardinal information on the alternatives according to each criterion (weighted sum method, basic variant method, and TOPSIS method) were used for the calculation. In addition, one approach requiring ordinal information on the alternatives according to each criterion (ranking method) was used. These methods allowed to systematically compare and evaluate multiple criteria related to the location of a retail unit simultaneously and to determine the ranking of shopping centres in Brno in terms of their attractiveness. It was found that the most attractive shopping centre in terms of retail unit location is the Galerie Vaňkovka shopping and community centre, followed by the Olympia shopping and entertainment centre.
Links
MUNI/A/1138/2022, interní kód MU |
|