D 2023

Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna

CHARVÁTOVÁ, Klára

Basic information

Original name

Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna

Name (in English)

Application of Multi-Criteria Decision-Making Methods in the Area of Localization of Retail Units in the City of Brno

Authors

CHARVÁTOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, p. 157-165, 9 pp. 2023

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/23:00131723

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-280-0311-1

Keywords (in Czech)

metody vícekriteriálního rozhodování; lokalizace; maloobchod; nákupní centra; město Brno

Keywords in English

multi-criteria decision-making methods; localization; retail; shopping centres; city of Brno

Tags

Reviewed
Změněno: 19/9/2023 00:20, Ing. Klára Charvátová

Abstract

V originále

Lokalizace je jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují úspěch maloobchodních jednotek. Vhodně zvolená poloha může výrazně zvýšit atraktivitu dané prodejny a v konečném důsledku i její ziskovost. Nicméně rozhodování o lokalizaci je velmi komplexní, neboť zahrnuje zhodnocení mnoha faktorů. Tento příspěvek si proto klade za cíl porovnat a analyzovat více faktorů, které jsou relevantní pro rozhodování o lokalizaci maloobchodní jednotky v nákupních centrech na území města Brna za pomoci metod vícekriteriálního hodnocení variant. Na začátku výzkumu byla stanovena jednotlivá kritéria včetně vah. K výpočtu byly využity tři přístupy využívající kardinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda váženého součtu, metoda bazické varianty a metoda TOPSIS). Dále byl využit jeden přístup vyžadující ordinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda pořadí). Tyto metody umožnily systematicky srovnat a zhodnotit více kritérií souvisejících s lokalizací maloobchodní jednotky současně a zjistit pořadí nákupních center v Brně z hlediska jejich atraktivnosti. Bylo zjištěno, že nejvíce atraktivním nákupním centrem z hlediska lokalizace maloobchodní jednotky je nákupní a společenské centrum Galerie Vaňkovka, následované obchodním a zábavním centrem Olympia.

In English

Localization is one of the key factors influencing the success of retail units. A well-chosen location can significantly increase the attractiveness of a given retail unit and consequently its profitability. However, the decision on location is very complex, as it involves the evaluation of many factors. Therefore, the aim of this paper is to compare and analyze multiple factors that are relevant for the decision on the location of a retail unit in shopping centres in the city of Brno, using multi-criteria decision-making methods. At the beginning of the research, individual criteria, including their weights, were determined. Three approaches using cardinal information on the alternatives according to each criterion (weighted sum method, basic variant method, and TOPSIS method) were used for the calculation. In addition, one approach requiring ordinal information on the alternatives according to each criterion (ranking method) was used. These methods allowed to systematically compare and evaluate multiple criteria related to the location of a retail unit simultaneously and to determine the ranking of shopping centres in Brno in terms of their attractiveness. It was found that the most attractive shopping centre in terms of retail unit location is the Galerie Vaňkovka shopping and community centre, followed by the Olympia shopping and entertainment centre.

Links

MUNI/A/1138/2022, interní kód MU
Name: Brněnská metropolitní oblast jako výsledek transformace maloobchodního prostředí a spotřebitelského chování
Investor: Masaryk University, The Brno metropolitan area as a result of the transformation of the retail environment and consumer behavior