RIGEL, Filip. Kritéria pro přijímání žáků do prvního ročníku základních škol v kontextu sociálního pilíře udržitelného rozvoje (Criteria for Admission of Pupils to the First Year of Primary School in the Context of Social Pillar of the Sustainable Development). Online. 1st ed. Hradec Králové: Gaudeamus, 2022, p. 149-158. ISBN 978-80-7435-909-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kritéria pro přijímání žáků do prvního ročníku základních škol v kontextu sociálního pilíře udržitelného rozvoje
Name (in English) Criteria for Admission of Pupils to the First Year of Primary School in the Context of Social Pillar of the Sustainable Development
Authors RIGEL, Filip.
Edition 1. vyd. Hradec Králové, p. 149-158, 10 pp. 2022.
Publisher Gaudeamus
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
ISBN 978-80-7435-909-5
Keywords (in Czech) : Základní škola. Přijímací řízení. Vzdělávání.
Keywords in English : Primary School. Admissions. Education.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D., učo 53621. Changed: 20/9/2023 13:40.
Abstract
Širší dostupnost vzdělávání a přístup k otevřeným zdrojům má nepochybně zásadní význam pro sociální dimenzi udržitelného rozvoje. Příspěvek se v tomto kontextu zaměří na základní vzdělávání v České republice. Předmětem příspěvku bude přijímací řízení žáků do prvních ročníků základních škol. Mohou si základní školy stanovit v tomto řízení jiná kritéria než trvalý pobyt uchazeče ve školském obvodu, který plyne přímo ze zákona? Co když škola není schopna přijmout všechny uchazeče s trvalým bydlištěm ve školském obvodu? A liší se přijímací řízení na školách veřejných a soukromých? To jsou hlavní výzkumné otázky, na které se příspěvek snaží podat odpověď.
Abstract (in English)
Wider availability of education and access to open resources is undoubtedly crucial to the social dimension of sustainable development. In this context, the paper will focus on primary education in the Czech Republic. The subject of the paper will be the admission procedure of pupils to the first years of primary schools. Can primary schools set criteria in this procedure other than the permanent residence of the applicant in the school district, which follows directly from the law? What if a school is unable to admit all applicants who are permanent residents of the school district? And does the admission procedure differ between public and private schools? These are the main research questions the paper seeks to answer.
PrintDisplayed: 15/10/2024 23:07